Hopp til hovedinnholdet

Hver eneste kveld sliter jeg så med å få sove. 

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er på utveksling i USA. Har vært er i snart tre måneder. Har det kjempe bra her og stor trives, men hver eneste kveld sliter jeg så med å få sove. Jeg vet ikke hvorfor. Jeg drikker ikke noe med koffein, spiser ikke før jeg legger meg eller noe sånt. Er det noe dere kan hjelpe meg med?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Det er vanskelig å si hvorfor det er slik. I perioder kan alle slite med søvnen. Både hverdagsproblemer og andre plager kan gi søvnproblemer. Søvnrutiner eller søvnhygiene handler om hva du kan gjøre før du legger deg, og hvordan det bør være der du sover.
For deg som på utveksling og får mange nye inntrykk og erfaringer, så kan det være en forklaring på at du sliter litt for tiden. Tankene svirrer, og det kan være vanskelig å "slå det av".

Psykolog Atle Dyregrov sier:
"For å etablere en god søvnhygiene, er det fornuftig at du ikke blir liggende for lenge våken i sengen. Når alt er prøvd, skal du gå ut av sengen og gjøre noe som gir deg en konstruktiv avveksling fra å bli liggende og streve for å få sove. Tenn bare et svakt lys. Sett deg i en behagelig stol, les et avsnitt i en bok du kjenner og liker. Eller gjør noe annet som kan virke beroligende på deg. Drikk litt varm melk. Og kryp til køys igjen."

Her er enkle avslappningsteknikker som kan være til god hjelp:
1. Sitt eller ligg rolig i en behagelig posisjon (ingen kryssede armer eller ben).
2. Lukk øynene eller fest blikket på et punkt foran eller over deg.
3. Pust dypt gjennom nesen. Tell til 7-8 i et rolig tempo og pust rolig ut gjennom munnen. Samtidig sier du "rolig" til deg selv eller et annet ord du velger. Gjenta 4 -5 ganger, pust så vanlig og legg merke til hvor godt det er å slappe av på denne måten.
4. For å øke avslapningen tenker du deg at du går ned en trapp på tjue trinn til en deilig sandstrand. Tenk på hva du ser og opplever for hvert trinn du går ned; det vakre synet, vinden, solskinnet, luktene, lydene... Gjenta ordene "rolig og avslappet" for hvert trinn. Når du er kommet ned, kan du fortsette til et sted du føler det er behagelig å være; gå ned til havet, til et fjellvann, til en skog eller til din barndoms favorittplass. Bli der en liten stund - og gå trappetrinnene gradvis opp igjen.

Du kan også få kjøpt kassetter med avslappingsinstruksjoner på for eksempel helsekostforretninger eller steder med alternativ medisin. For flere tips om hvordan du kan komme over søvnproblemet ditt, kan du lese boken til Atle Dyregrov: "Den lille søvnboken - Håndbok for folk som vil sove bedre", Fagbokforlaget 2001. Kanskje noe du kan få foreldrene dine til å sende deg :-)

Håper dette kan hjelpe deg.
Lykke til!

Vennlig hilsen helsesøster.

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Har du problemer med søvn?

Vi har tipsene for å få de timene på øyet du trenger.

Gå til vote

Søvn er viktig!

Trøtt jente (colourbox.com)

Mye trøtt og sliten? Irritabel og ukonsentrert også kanskje? Du er ikke alene om det. Som regel skyldes det rett og slett for lite søvn. Husk å skru av alle skjermer en time før du legger deg.

Les mer

Råd til deg som sover dårlig

Jente våkner (colourbox.com)

Sliter du med å få sove godt, sovne når du legger deg eller med å komme deg opp om morgenen? Slik henger det sammen, og dette kan du gjøre.

Les mer

Mye å gjøre? Stressa? Stort press?

Stress (colourbox.com)

Jeg går på håndball, kor, klatring, snowboard og ski. Jeg vil gjøre det bra på skolen, for jeg må ha gode karakterer for det jeg skal inn på etterpå...

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Søvn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om søvn