Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Følg julekalenderen til ung.no på Instagram
Følg julekalenderen til ung.no på Instagram

Bekymret for at jeg ikke spiser fisk og lite kjøtt.

Gutt 18 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er 18, snart 19 år, og spiser ikke fisk eller skalldyr. Generelt spiser jeg også veldig lite kjøtt, hvis vi har kylling, svinekjøtt, biff etc; spiser jeg oftest minst av alle, og jeg har veldig sjelden kjøtt som pålegg. Sjømat har jeg aldri spist i noen som helst former på tross av at jeg har forsøkt å lære meg å spise både dette og mer kjøtt generelt. Jeg tar vitaminbjørner og tran hver morgen, men jeg føler ikke dette strekker til, og er redd for at dette skal kunne plage helsen min senere i livet. Har lest meg opp men føler ikke jeg får noen spesifikke nok svar som hjelper på bekymringene mine, så jeg følger de anbefalte dosene på pakningene av tran og vitamintilskuddet jeg tar. Jeg gjør stadig forsøk på å få i meg mer rødt og hvitt kjøtt, og av og til fisk, og jeg er klar over at dette problemet sitter i hodet mitt. På veien til et "normalt" kosthold, er det noen kosttilskudd jeg burde ta hver dag for å dekke kroppens behov?

Besvart 07.12.2017 18:47
 

Svar
Hei

Så flott å høre at du er opptatt av helsa di, både den du har nå og fremtidig. Det er også fint å høre at du prøver å lære deg å like både fisk og kjøtt bedre.

Det er fullt mulig å lære seg å like fisk, men man gjerne bruke lang tid og ta små skritt i gangen. Det betyr at man må begynne med noe veldig enkelt, sånn som en hjemmelaget fiskegrateng med veldig lite fisk i. Jeg har tro på at du klare å lære deg å like det hvis du virkelig går inn for det. Når man ikke spiser fisk risikerer man å få for lite omega 3 og vitamin D, hovedsakelig. Ved å ta tran så for du dekket behovet for dette, så det skal du ikke være redd for. Men samtidig inneholder fisk umettet fett, som er det fettet som beskytter oss mot hjertesykdom. Når du ikke spiser fisk må du være ekstra flink til å få i deg umettet fett fra andre kilder; rapsolje/olivenolje, nøtter og avokado.

Hva er årsaken til at du ikke er så glad i kjøtt? Hva er det du ikke liker med det? Hva spiser du i stedet for kjøtt og kylling? Dette er viktige kilder til proteiner, jern og vitamin B12. Hvis du spiser lite kjøtt/kylling, og heller ikke fisk, burde du spise noe belgfrukter (erter, bønner, linser, kikerter) i stedet. Hva med å bruke noe av dette i middagen, for eksempel i tillegg til kjøtt/kylling? Da sikrer du deg et høyt inntak av proteiner, jern og B12.

Ettersom du tar tilskudd av multivitaminer, får du både jern og vitamin B12, så du trenger ikke være bekymret for inntaket av dette. Men du må passe på å spise proteinrike matvarer: egg, melkeprodukter, grove kornprodukter. Du bør ha noe av dette til hvert måltid, eventuelt kjøtt/fisk/belgfrukter. Så lenge du har dette til hvert måltid, trenger du egentlig ikke ta multivitamintilskudd, men tran bør du ta.

Oppsummert: Ikke bekymre deg for om du får i deg det du skal, så lenge du tar multivitamin og tran. Men du bør passe på å få i deg nok proteiner, så ha gjerne noe belgfrukt til middagsmåltidet, og spis nok egg, melkeprodukter og grove kornprodukter. I tillegg bør du øke inntaket av umettet fett, f.eks. ved å spise nøtter som mellommåltid (gjerne valnøtter eller mandler) og bruke avokado som pålegg eller i salater. Lærer du deg å like fisk så er det helt supert for helsa di.

Lykke til!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Myter og fakta om kosttilskudd

Bilde av et eple og tabletter.

Ikke alle trenger kosttilskudd for å holde seg friske. Her får du myter og fakta om vårt behov for å få i oss vitaminer og mineraler i tablettform.

Les mer

Trenger man å ta vitaminer eller mineraltilskudd?

Vitaminpiller (colourbox.com)

Det reklameres for ulike tilskudd av vitaminer og mineraler på TV, nett, i butikken, helsekostforretninger og apoteket. Trenger man egentlig å ta tilskudd av vitaminer? Og hvordan skal man vite om man trenger det?

Les mer

Tips til et sunt og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Proteiner

Proteiner er nødvendige for oppbygning av nye celler - både under vekst og til vedlikehold av kroppen.

Les mer

Få i deg riktig type fett

Bilde av kjøtt- og meieriprodukter og litt potetgull.

Kostholdet vårt må inneholde fett, men noe fett er sunnere å spise enn annet.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse