Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
116111.no
116111.no

Dagane mine er full kaos, føle eg ikkje får slappe av

Jente 17 år
 

Spørsmål

Eg er snart 18år. Eg jobber på sjukheimen, går full utdannelse, dansa (har 3 gruppe), har eigentrening og bor saman med typen min. Dagane mine er full kaos, føle eg ikkje får slappe av og slutte å tenke på ka eg må gjere. Eg føle meg aldri opplagt, men legger meg tidsnok og får nok søvn. Eg er sjelden glad og ler lite.. Eg er ikkje den samme jenta som før. Eg var ei ivrig jente som lo mykje og var ofte glad! Men no sliter eg med å vere meg sjølv. Eg føler eg har forsvunne. Eg orka ingenting, ser ingen framtid, gleda meg ikkje til noko og vil bare sitte her.Eg orka ingenting, ser ingen framtid, gleda meg ikkje til noko og vil bare sitte her. Uansett eg føle meg trøtt og sliten og eg vil sove så er det ikkje alltid eg får sove. Men før så sov eg masse, sov heile ettermiddagen, kvelden og natta etter jobb/skule. Når eg hadde en fri dag etter jobb/skule. Eg føle meg heilt ferdig, spiser lite, sjelden eg klara å konsentrere meg på skulen. Eg vil ingenting. Kroppen min er rett og slett ferdig. Kva kan eg gjere for å føle meg meir opplagt? Vert mykje sjuk, dettekomiår

Besvart 15.12.2017 07:18
 

Svar
Hei, og takk for at du skriver til ung.no!
 

Så leit å høre at du opplever at dagene dine er fulle av kaos, og føler at du ikke orker noenting og ikke ser noen framtid.

Dette har vart lenge forstår jeg, og går ut over både søvn og sosialt liv. For å få det bedre må du snakke med noen. Når ting blir så fastlåst, trenger man hjelp for å få det bedre.

Selv kan du forsøke å minske stresset i hverdagen. Her er noen råd du kan prøve ut:

  • Skru av mobil og PC. Gjør deg mindre tilgjengelig.
  • Be om hjelp (typen din, venner, kollega) hvis noe virker uoverkommelig i hverdagen.  Hva må gjøres, og hva kan vente?
  • Tenk gjennom om  du bør redusere på mengden av aktiviteter hvis du er veldig aktiv på fritiden din. Står mengden aktiviteter i forhold  til hva du ønsker?
  • Stopp helt opp når du mener du er stresset.  Trekk pusten dypt mens du teller til 5, og ut mens du teller til 5.  Rolig pust roer ned kroppen. 
  • Sørg for nok søvn og skikkelig mat.
  • Sett av tid til egne behov.  (trening, lesing, kino etc.)

Du kan også prøve ut en metode som kalles psykologisk førstehjelp hvis du vil. Du kan lese mer om den metoden som er et slags ryddesystem her. Prøv å legg merke til hva som kjennetegner situasjoner hvor du er mindre stresset. Prøv å gjøre mer av det som oppleves bra for deg.

Håper noen av disse tipsene passer for deg.

I tillegg bør du snakke med fastlegen din, eller helsesøster på helsestasjon for ungdom. 

For å bli forstått og få riktig hjelp er det nødvendig at du er helt ærlig og forteller alt om hva du tenker, føler og hvordan du har det. Det er med dette som med andre ting; alt går bedre med litt trening. Jo mer du tar sjansen på å hoppe i det og snakke om det du sliter med, jo lettere blir det etterhvert. Vær tålmodig, så går samtalen greiere når dere øver dere på å snakke sammen.

Dessverre er det ikke slik at kjæreste, helsesøster, leger, psykologer, venner eller andre mennesker kan gjette hvordan andre har det. Alle hjelpere er avhengige av å få informasjon fra den som trenger hjelp. Jo mer og bedre informasjon du gir om deg selv og det du sliter med, jo mer nyttig og bedre hjelp får du tilgang til.

Du kan for eksempel begynne med å vise det du har skrevet her til de som skal hjelpe deg. Eller du kan skrive noe mer detaljert som dagboksnotater o.l. Slikt skriftlig materiale er til god nytte for hjelperen som skal sette seg inn i din situasjon.

Mens du venter på annen hjelp kan du ringe Røde kors-telefonen for barn og unge på tlf. 80033321. Der kan du være anonym og snakke med en voksen person om alle slags problemer. Åpningstiden er mandag-fredag kl. 14:00 - 20:00.

Du kan også ringe Alarmtelefonen for barn og unge: telefonnummer 116111. Åpent kl. 15:00 - 08:00 (når barneverntjenesten har stengt). Døgnåpen telefon i helgene. Og du kan ta kontakt med barneombudet: Ring 22993950. Åpent kl. 09:00 - 15:00. På nett: barneombudet.no

Lykke til!

Vennlig hilsen Helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Stressa? Appen SMART kan hjelpe deg

Stressa jente med skolearbeid

Du kan oppleve stort stress hvis du utsettes for en krise eller katastrofe, eller du kan kjenne økt stress om du har mye arbeidspress og oppgaver du skulle ha gjort. På SMART-appen finner du tips, råd og øvelser for å takle stress.

Les mer

Slik takler du stress

Tenåring holder ei stor rund klokke foran ansiktet sitt. (www.colourbox.com)

Det kan være veldig belastende for kroppen å være stresset over tid, og derfor er lurt å lære seg teknikker for å mestre stresset.

Les mer

Mye å gjøre? Stressa? Stort press?

Stress (colourbox.com)

Jeg går på håndball, kor, klatring, snowboard og ski. Jeg vil gjøre det bra på skolen, for jeg må ha gode karakterer for det jeg skal inn på etterpå...

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser