Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Gutt i dusjen (colourbox.com)
Gutt i dusjen (colourbox.com)

Jeg er helt utslitt

Gutt 14 år
 

Spørsmål

Hei! I det siste har jeg hatt alt for mye å gjøre og jeg er helt utslitt. Jeg har fotballtrening og skitrening tilsammen fem ganger i uka + trening/kamp nesten hver helg. Jeg har mange lekser, innleveringer og prøver hver uke så det hender ofte at jeg må sitte med masse lekser i helgene. Jeg sliter veldig med å sovne om kveldene (sovner rundt 02.00) og om morningene så jeg klarer nesten ikke å stå opp fordi jeg er så trøtt. På skolen så er jeg så trøtt og sliten at jeg nesten sovner i timene og jeg orker nesten ikke å gjøre noe. Det har også vært sånn at jeg har mistet matlysten helt, jeg blir bare kvalm når jeg spiser mat og føler at jeg må kaste opp hver gang jeg spiser noe. Hva skal jeg gjøre?

Besvart 12.01.2018 20:44
 

Svar
Hei


Så bra at du søker råd og tips når du har flere plager på en gang. Du beskriver flere tegn på stress. Du bør lytte til kroppen og finne ut av hva som kan hjelpe.

Start gjerne med en legeundersøkelse hos fastlegen din. Noen ganger kan slike plager handle om hormonforstyrrelse eller sykdom. Så det kan være lurt å utelukke. Så bør du prøve å finne ut av hvordan du kan få orden på søvnen din. 

Her er noen råd mot stress du kan prøve ut:

  • Skru av mobil og PC. Gjør deg mindre tilgjengelig.
  • Be om hjelp (voksne hjemme, lærer/sosiallærer, venner, kollega, helsesøster) hvis noe virker uoverkommelig i hverdagen.  Hva må gjøres, og hva kan vente?
  • Tenk gjennom om  du bør redusere på mengden av aktiviteter siden du er veldig aktiv på fritiden din. Står mengden aktiviteter i forhold  til hva du ønsker?
  • Stopp helt opp når du mener du er stresset.  Trekk pusten dypt mens du teller til 5, og ut mens du teller til 5.  Rolig pust roer ned kroppen.
  • Sett av tid til egne behov.  (trening, lesing, kino etc.) 
  • Sørg for nok søvn og skikkelig mat. Man kan bli kvalm av søvnmangel og for lite mat. Det blir en dårlig sirkel om du både sover og spiser lite. Les om søvnproblemer på sovno.no og ta gjerne tran/sanasol/biovit hvis du ikke får spist variert og sunn mat.

Du kan også prøve ut en metode som kalles psykologisk førstehjelp hvis du vil. Du kan lese mer om den metoden som er et slags ryddesystem her. Prøv å legg merke til hva som kjennetegner situasjoner hvor du er mindre stresset. Prøv å gjøre mer av det som oppleves bra for deg. 

Håper noen av disse tipsene passer for deg. Lykke til.

Vennlig hilsen helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

- Jeg føler på press fra alle kanter, og trenger noen å snakke med

Jente ser på mobiltelefonen sin (colourbox.com)

Jeg føler at det meste i livet er et ork, og jeg vet ikke hvordan jeg skal klare alt. Jeg trenger noen å prate med om disse følelsene.

Les mer

Fastlege

Venteværelse hos fastelegen (foto: ung.no)

Fastlegeordningen gir alle innbyggere i Norge rett til å ha en allmennpraktiserende lege som sin faste lege. Frem til du er 16 år skal besøk hos fastlegen være gratis og etter at du er 16 år kan du selv bytte fastlege.

Les mer

Dette kan du snakke med helsesøster om

Helsesøster

Helsesøster kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Ungdom og søvn

Trøtt jente /colourbox.com)

Ungdom trenger mellom 8 og 9 timer søvn hver natt for at de skal være opplagt på skolen eller på jobben. Ungdom sover i snitt 6,5 timer om natta. Det betyr at mange ungdommer har et søvnunderskudd på 2 timer hver eneste natt.

Les mer

Søvn er viktig!

Trøtt jente (colourbox.com)

Mye trøtt og sliten? Irritabel og ukonsentrert også kanskje? Du er ikke alene om det. Som regel skyldes det rett og slett for lite søvn. Husk å skru av alle skjermer en time før du legger deg.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse