Hopp til hovedinnholdet

Hva gjør jeg med søtsug? 

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er en jente på 15 år som sliter mye med selvfølelsen min. Dette har jeg gjort over lang tid og det preger hverdagen min. Siden jeg var ganske liten har jeg alltid følt meg tjukk og feit, men det blir bare verre med årene. Jeg er veldig glad i mat og er oppptatt av å ha et sunt kosthold, men syntes det er vanskelig. Syntes også det er vanskelig å vite om jeg overspiser. Har dårlig selvkontroll som gjør at jeg aldri klarer å holde meg unna godis og annet usunt. Hva kan jrg gjøre for å vite om jeg spiser passe menge og for å holde meg unna godis?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

Jeg legger ved en artikkel om søtsug. Her er noen råd fra artikkelen:

Slik blir du kvitt søtsuget

For å klare å avvenne deg mye sukker og godteri, må du ha en god porsjon viljestyrke og smarte alternativer tilgjengelig. Det tar gjerne noen uker å kvitte seg med søtsuget.

 For det første vil det som tidligere nevnt være lurt å etablere en regelmessig måltidsrytme. De fleste har vel opplevd å komme hjem fra skolen, være skikkelig sulten og begynne å lete i skapene etter noe søtt? Ved å planlegge dagens måltider og ha med seg sunne mellommåltider på skolen, kan man spise noe før den verste sulten kommer, og dermed unngå småspising av søtsaker etter skolen. Forslag til sunne mellommåltider er: yoghurt, nøtter, frukt eller grønnsaker.

Er man vant til å spise mye søtsaker, er det ingen tvil om at søtsuget vil melde seg etter hvert. Da er det lurt å ha sunne og smarte alternativer tilgjengelig.

Her er noen forslag til sunne, søte alternativer:

    • Smoothie (juice, frosne bær, frukt og litt yoghurt)
    • Oppskåret frukt (epler, melon, mango og druer f.eks.)
    • Søte og grove pannekaker lagd på havregryn og banan (mange oppskrifter å finne på internett)
    • Yoghurt blandet med litt oppskåret frukt eller bær er fin kveldskos
    • Sukkerfri saft (et triks som kan fungere er å drikke dette før søtsuget kommer, så slipper du kanskje at det dukker opp i det hele tatt)
    • Eplebiter med litt sukker og kanel, gjerne stekt i ovnen

På nettsiden Sunn idrett kan du få flere forslag og konkrete oppskrifter til sunn og god mat.

Et sunt kosthold og trening er viktig for god helse. Men er du sikker på at du trenger å gå ned i vekt? Som ungdom er du enten i starten, eller kommet godt i gang, med puberteten. I puberteten forandrer kroppen seg av naturlige årsaker, og for noen kan dette føles uvant og skummelt. Med mindre man har en alvorlig overvekt så fraråder vi slanking i ungdomsårene, dette fordi kroppen trenger å få tilført nok og riktig næring for å vokse og utvikle seg slik den skal. 
 
For mange kan det være vanskelige og ubehagelige følelser knyttet til kropp og vekt, spesielt i ungdomsårene. Har du pratet med noen om hvordan du føler det? Ofte kan det hjelpe å snakke med et familiemedlem, en venn eller helsesøster på skolen. 
 
 

Hilsen klinisk ernæringsfysiolog, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesykepleier eller fastlege.

Les mer

Om selvfølelse og hva du kan gjøre for å bedre den

Gutt i en eng (colourbox.com)

Selvbildet og selvfølelsen påvirkes av mange forskjellige forhold. Når du vet mer om hva som påvirker selvfølelsen din, kan du også jobbe med å gjøre den bedre.

Les mer

Slik blir du kvitt søtsuget

Skål med yoghurt og bær.

Har du ofte lyst på noe søtt? Får du mer lyst på noe søtt utover dagen? Her får du tips til hvordan du kan kvitte deg med søtsuget.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse