Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
Gutt spiller på PC (colourbox.com)

Hvordan kan jeg gå ned noen av kiloene jeg har gått opp?

Jente 20 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er en jente på 20 år som har lagt på meg noen kilo de siste måndene. Har flyttet hjemmefra og sånn, men vet ikke helt hvorfor. Trives veldig godt i allefall! Uansett, kunne tenkt meg å bli kvitt noe av det igjen i allefall, men lurer på en sunn måte å gjøre det på? Vet forbrenningen går ned dår du spiser mindre kcal hver dag. Lurer derfor på om en eks kan spise mindre to ganger i uken, som eks mandag og torsdag uten at forbrenningen da går ned, men at man går litt i udnerskudd av kcal? Eller andre måter blir jeg glad for! Vet at det er vanlig å legge på seg litt med alderen, og har gått opp nærmere 10kg, men kunne i alllefall tenkt meg å gå ned 2-3 hehe. Takk for svar og råd! Flott side:D

Besvart 13.02.2018 16:23
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

Det er ikke helt uvanlig at man går opp i vekt, eller ned i vekt når man flytter. Vektendringene er ofte en konsekvens av endrede rutiner. Det kan være små ting; at man ikke har trapper der man bor, at man har en buss som stopper rett utenfor bygningen og at man derfor går færre skritt per dag også videre.

Tenk litt etter hva det er i din hverdag som har endret seg. Da kan det hende at du kommer til enkle løsninger.

Det går også fint an å påvirke vekten ved å endre litt på det man spiser. Men hvis du generelt spiser sunt, vil jeg tro at det å øke aktiviteten noe kan være en vel så god ting.

Du trenger ikke å telle kalorier, men kan for eksempel følge det som kalles tallerkenmodellen. Denne sier at man ved hvert måltid skal dekke tallerkenen med frukt og grønt.  En fjerdedel kan være fisk/kjøtt/linser og den siste fjerdedelen kan være ris/pasta/poteter/quinoa og liknende.

Noen tips til sunn mat:

  • Spis 3-4 hovedmåltider hver dag, i tillegg til 1-2 mellommåltider. Dette er viktig for god forbrenning, metthetsfølelse og konsentrasjon og energi gjennom hele dagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.Spis frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Velg magre meieri- og kjøttprodukter. Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. Karbonadedeig, kylling og svin er magre kjøttprodukter. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.

 

Hilsen klinisk ernæringsfysiolog, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesøster eller fastlege.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse