Hopp til hovedinnholdet

Hva kan jeg gjøre for å få et bedre selvbilde? 

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg sluttet på turn i påsken i fjord etter å ha turnet apparat turn og konkurrert i 11 år. Vi trente masse styrke og var sterk i absolutt hele kroppen, men etter det begynte jeg på håndball. Jeg er fortsatt en av de sterkeste i klassen og gymlæreren min sier jeg er veldig godt fysisk trent og har bra kjernemuskulatur. Jeg har begynte å spise mindre og liker absolutt ikke hvordan jeg ser ut. Jeg er redd for at hvis jeg slutter å ta styrke eller trene hver dag blir musklene om til fett og føler litt av det har gjort det allerede. Skjer det faktisk at muskler blir til fett? Jeg ser andre folk og de er så pene, men jeg er ikke sånn. Jeg føler skyldfølelse når jeg har spist, men må spise litt hjemme for at foreldrene min ikke skal bli bekymret. Jeg er 178 cm og veier ca 60-64 kg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og føler meg låst med de tankene om at jeg er tykk og bare har fett og ikke muskler. Hva kan jeg gjøre?? HILSEN JENTE 14 ÅR!!!!

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Du har en helt normal vekt i forhold til alder, høyde og kjønn. Hvis du kan spise regelmessige måltider for å opprettholde vekten din, så vil du også bevare den muskelmassen du har. Muskelmassen er for øvrig viktig for å opprettholde forbrenningen, men spiser du ikke tilstrekkelig, så vil muskelvolumet reduseres. 

Alt tyder på at du har bra med muskler og at du er sterk, så det er ingen tegn på at du ikke trener bra nok. Håndball er i tillegg kjempebra trening, så det vil jeg anbefale at du fortsetter på. 

Det at du føler skyldfølelse når du har spist er for øvrig bekymringsverdig. Mat og riktig næring er viktig for at du skal kunne prestere på håndballbanen og på skolen. Hvis næringsinntaket blir for lavt, så vil du orke mindre, og dermed vil forbrenningen din gå ned. Da oppnår du kanskje det motsatte av det du tenker på - og kan risikere at kroppen fortere går over i sparemodus. 

Det viktigste for deg fremover er å være mer bevisst på at du skal tenke positivt om deg selv, og at du skal fremheve de sidene ved deg som du liker godt. På samme måte som du trener håndball og styrke, så må du trene på å tenke gode tanker. Møt folk med et smil og et fast håndtrykk og vis at du tror på deg selv på trening og på kamp. Det er også kjempebra at du er i det håndballmiljøet du er, slik at du kan ha folk rundt deg som er med på å bygge opp selvtilliten, og som bidrar til at du kan ha en fin hverdag - på samme måte som du bidrar overfor dem! 

 

 

Vennlig hilsen fysioterapeuten

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer

Hvor mye trening er nok, og hvor mye er for mye?

Mann som løper(colourbox.com)

Hvor mye trening som er akkurat passe finnes det ikke noen fasit på. Men i denne artikkelen får du tips til hvordan du kan finne ut hva som er passe mengde for deg.

Les mer

Selvtillit og selvfølelse

Fornøyd gutt (colourbox.com)

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du få god selvfølelse og passe god selvtillit?

Les mer


Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(Kommentaren blir synlig ved redaksjonens godkjenning. HTML-tagger fjernes)

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse