Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan man behandle og forebygge kramper?

Gutt 16 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg har et problem, jeg er en gutt på 16 som er overvektig, jeg spiller fotball. Men hver eneste trening så får jeg alltid kramper. Når vi er ferdig med alle øvelsene så er det helt bra men når vi faktisk skal spille lag mot lag så klarer jeg ikke det siden jeg kjenner at jeg krampa begynner å komme når jeg løfter beina og skyter ballen. Er det en måte å fjerne kramper eller en måte å ikke få det. Man var jo vondt tre dager etterpå. Jeg vil vise meg når vi spiller lag mot lag men klarer det ikke siden det er vondt 1) tar sånne magnesium tabbeleter kan det hjelpe? 2) hvordan kan jeg unngå å få kramper 5-20 min før vi er ferdig 3) er det pga at jeg er overvektig? 4) gir jeg for mye på oppvarming? 5) hva kan hjelpe Sorry for ett langt innlegg. Nydelig side fortsett med den gode jobben

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for ditt spørsmål til ung.no. Så moro at du spiller fotball, men jeg skjønner at det er kjedelig at du opplever å få krampe hver trening. Ved muskelkramper trekker muskelen seg sammen ufrivillig og spenningen i muskelen vil ikke opphøre. I følge Norsk Helseinformatikk kjenner man ikke helt til den eksakte mekanismen rundt kramper, men det forekommer oftest i sliten muskulatur. Derfor kan dårlig form og høy treningsmengde uten tilstrekkelig restitusjon øke risikoen for å få kramper. Væsketap (dehydrering) og salttap gjennom for eksempel svette kan også gi økt risiko for kramper. Noen medisiner kan ha økt risiko for kramper som bivirkning, så om du går på noen faste medisiner, kan det være greit å sjekke hva aktuelle bivirkninger ved bruk av denne medisinen kan være. 

1) Mengde magnesium i kroppen er foreslått som en faktor som påvirker muskelkrampe, men hvor stor betydningen er er fortsatt usikker. Noen opplever allikevel en effekt av å ta ekstra magnesium, selv om man egentlig skal kunne få i seg nok gjennom vanlig norsk kost.

2) Jeg vet i utgangspunktet ikke hvilken form du er i, men det kan trolig ha en effekt å bedre din fysiske form. Siden det kommer mot slutten av treningsøkten, kan det tyde på at det påvirkes av at muskulaturen er sliten. Derfor er det også viktig at musklene får nok restitusjon mellom treningsøktene for å redusere sjansene for at du får krampe. 

3) Overvekt trenger ikke i seg selv å gi høyere risiko for kramper, men overvekt og "dårlig" form henger av og til sammen. Dersom du føler at du blir fort sliten og er i dårlig form, anbefales det at du fortsetter å trene for å øke din fysiske form/kapasitet. Vektnedgang bidrar også til mindre belastning på musklene. Det vil for eksempel være mindre belastende for musklene å løpe dersom man går ned i vekt.

4) Om du jobber hardt første delen av økten eller gjennom oppvarmingen, blir du nok fortere sliten mot slutten av økta, og risikoen for kramper kan øke. Du kan gjerne prøve å "spare" deg litt på trening frem til dere skal spille lag mot lag og se om dette gjør at du har mer gi da, både for å prestere bedre i kampsituasjon og for å se om du unngår kramper.

5) Det anbefales å øke din fysiske form og sørge for at du har god restitusjon mellom øktene. Kanskje kan du ha en økt som kan påvirke formen, men som ikke påvirker musklene du får krampe i i så stor grad. Dette kan for eksempel være sykling, romaskin, svømming etc.


Redaksjonen i ung.no jobber nå med en artikkel angående kramper. Det er ikke helt avklart når denne blir lagt ut, men følg med på nylig publiserte artikler fremover.

Lykke til!

 Vennlig hilsen fysioterapeuten
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse