Hopp til hovedinnholdet

Hvordan klare å holde på nye vaner?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg har prøvd i en lang tid å endre kosthold/livsstil. Jeg har prøvd mye forskjellig, og tatt i bruk tips om å starte smått. Jeg har prøvd ufattelig mange ganger å bli i bedre form og bli litt sunnere, jeg har satt små og større mål - poenget mitt er at jeg klarer dette i maks 1 uke. Det er urolig vanskelig å endre gamle dårlige vaner. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal kunne reise meg opp fra senga når jeg er så sliten. Hvordan kan jeg holde meg til nye og bedre vaner?

Besvart 04.09.2018 12:25
 

Svar
Hei!

Så flink du er som stadig prøver å få en sunnere livsstil.

Du har helt rett i at det er vanskelig å holde på nye vaner. Vi ha jo brukt store deler av livet på å etablere de vanene vi har, så det er umulig å klare å endre dette på bare en uke. Det er derfor viktig å holde ut over tid, for å klare å holde på de ny vanene.

Du skriver at du har prøvd å starte smått. Det er flott og riktig fremgangsmåte! Men har du startet smått nok? Hvis du kun klarer å holde på nye vaner i ei uke, så kan det være fordi du allikevel gaper over for mye, eller for vanskelig i starten.

Her er et forslag som du kan prøve:

1. Velg deg ut ett mål som du tenker er positivt og enkelt å gjennomføre. Det kan for eksempel være:

  • Ha med en gulrot på skolen, tre dager i uka
  • Ikke drikke sukkerholdig brus på hverdager
  • Spise fisk til middag én dag i uka
  • Ha 1/3 av tallerken med grønnsaker minimum 4 dager i uka
  • Kjøpe godteri for maks 30 kroner på lørdager

Dette er kun forslag, og du bør velge én ting å starte med, og du må velge vanskelighetsgrad etter hva utgangspunktet ditt er. Hvis du for eksempel drikker sukkerholdig brus hver dag nå, så er det nok å kutte det ut på hverdager i første omgang. Hvis du er vant til å spise grønnsaker til middag én dag i uka, blir det for vanskelig å begynne å spise det hver dag plutselig, da må du heller øke til 2 eller 3 dager i uka i første omgang.

2. Bestem deg for hvor lenge du skal fokusere på bare dette målet. Og hvordan skal du registrere om du har klart det eller ikke? Lage en kalender? Et oversiktsark der du krysser av for hver dag?

3. Evaluer hvordan det har gått når du kommer til den datoen der du har bestemt deg for å enten gå videre til et nytt mål, eller gjøre endringer på målet om det ble for vanskelig. 

Det er også viktig at man har mye fokus på den vanen man skal endre. Skal du ha med en gulrot på skolen flere dager i uka, må du sørge for å handle inn gulrøtter, og du må sette av tid på morgenen til å pakke ned en gulrot. Dette er noe man må planlegge - hvordan skal jeg få tid og mulighet til å gjøre målet jeg setter meg? Her må man planlegge i detalj!

Dette blir jo veldig vanskelig om man setter seg 3-4 mål på en gang. Og hvis man da ikke klarer det ene målet, så er det fort gjort å forkaste alle de andre også. Det er derfor det er så lurt å bare starte med ett (maks) to ting å endre på i starten. Og ikke start med det vanskeligste, det er umotiverende.

Vi har skrevet en guide til hvordan man skal få til smarte endringer i kostholdet. Der forteller vi en del om det jeg skriver her, og litt flere tips. Jeg vil råde deg til å lese denne.

Lykke til!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Tips når du vil endre en uvane eller slutte med noe

Rødt kryss på kalender (foto: ung.no)

Ønsker du å slutte med noe, starte med noe eller forandre på noe? Ønsker at de nye vanene skal vare? Her får du noen råd som kan være til hjelp så det ikke bare blir med et halvhjertet forsøk eller bare med tanken.

Les mer

Slik blir du kvitt søtsuget

Jente holder en finger foran munnen og hysjer, mens hun holder godteriskum i den andre hånden. Det står en skål med mer godteri foran henne.

Har du ofte lyst på noe søtt? Får du mer lyst på noe søtt utover dagen? Vi gir deg tips til hvordan du kan kvitte deg med søtsuget.

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse