Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg gå ned i vekt uten å trene?

Gutt 14 år
 

Spørsmål

Hei Jeg er en person som sliter med vekten min. Jeg er 175cm og veier 78kg. Jeg er overvektig. Jeg har lyst til å gå ned i vekt men vet ikke hvordan. Er det en måte å gå ned i vekt uten å trene?

Besvart 04.09.2018 12:42
 

Svar
Hei!

Takk for ditt spørsmål til ung.no!

Jeg forstår deg sånn at du opplever misnøye og ubehag med din egen kropp og vekt, det er synd å høre. Har du snakket med noen voksne om dette? Å være ubekvem i sin egen kropp er ikke noen god følelse, og det er lurt å prate med noen når man har det sånn. Hvis du synes det er vanskelig å prate med foreldrene dine om dette, kan du ta en tur innom helsesøster på skolen.

Hvis man som ungdom opplever å ha en unormal kroppsvekt, så bør man ta kontakt enten med fastlege eller helsesøster for å få en vurdering. Som ungdom er man i vekst og utvikling, og det å slanke seg er ikke alltid smart, og heller ikke alltid nødvendig. Noen ganger er det nok å gjøre sunne endringer i trening og livsstil, og heller 'vente' på at lengdeveksten skal fullføres. Andre ganger trenger man mer intensiv oppfølging av helsepersonell, med økt fokus på kosthold og aktivitet. Dette er noe du må få vurdert sammen med din fastlege eller helsesøster. Hvis man begynner på dietter på egen hånd, kan man risikere å få i seg for lite næringsstoffer, som igjen kan påvirke ens vekst og utvikling.

Veier man mer enn normalt, så skyldes det som regel at man har et for høyt matinntak, spiser for energitett mat (mye fett og sukker) og er for lite aktiv. 

Det kan være smart at du tenker litt igjennom hva som er bra og hva som er dårlig med kostholdet ditt. Jeg er helt sikker på du vil finne ting i kostholdet som også er bra, dette er det viktig å fortsette med. Også fokuserer man heller på de områdene som ikke er så bra. Ved å tenke gjennom dette på forhånd, kan du og legen din eller helsesøster lettere komme frem til hvilke tiltak som er bra for deg.

Her er våre råd for et sunt kosthold:

  • Spis 3-4 hovedmåltider hver dag, i tillegg til 1-2 mellommåltider. Dette er viktig for god forbrenning, metthetsfølelse og konsentrasjon og energi gjennom hele dagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.Spis frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Velg magre meieri- og kjøttprodukter. Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. Karbonadedeig, kylling og svin er magre kjøttprodukter. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.

Er det noen av disse punktene som du er god på? Er det noe som du kan bli bedre til? Eller det noe du ikke gjør i det hele tatt?

Vi har skrevet en guide til hvordan man kan få til smarte endringer i kostholdet, da det faktisk er veldig vanskelig å endre dårlige vaner. Jeg vil råde deg til å lese denne artikkelen, og tenke litt gjennom hvordan du kunne gått frem.

Jeg legger også ved noen artikler som er relevante for deg å lese lenger ned.

Det er mulig å gå ned i vekt uten å trene, men ulempen med det er at man mister en del mer muskelmasse enn man ville gjort om man trente. Trener man samtidig som man gjør endringer i kostholdet, mister man mer fettmasse, og mindre muskelmasse. Trening er også veldig bra for helsa vår, og vi anbefaler at ungdom er i fysisk aktivitet i 60 minutter daglig. Dette trenger ikke være sammenhengende, og det er heller ikke nødvendig at det er hard trening hver dag, men man bør bli litt andpusten og svett hver dag. Hva er årsaken til at du ikke ønsker å trene? Hvis det er motivasjonen eller ferdigheter det står på, så kan du ta en titt på de treningsartiklene jeg har lagt ved.

Håper du får den hjelpen du ønsker og trenger. 
Lykke til!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Lurer du på hva det er vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt? Det kan være vanskelig å vite. Dersom du ønsker en vurdering av vekta di anbefaler vi at du snakker med fagpersonell som lege, helsesykepleier eller ernæringsfysiolog.

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesykepleier eller fastlege.

Les mer

Slik får du motivasjon til å trene

Knyter skolissene (colourbox.com)

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Jeg veier for mye– hva skal jeg gjøre?

Baderomsvekt (colourbox.com)

Mange ungdommer tror at de er overvektige uten at de er det, mens andre tror de har en normal vekt, men veier enten for lite eller for mye.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn