Hopp til hovedinnholdet

Ønsker så gjerne å kunne ha en størrelse som jeg finner lett i butikken.

Jente 20 år
 

Spørsmål

Jeg er en 20 år gammel jente, 165cm høy og veier 78kg. Før var jeg rundt 67kg, men la på meg etter at jeg ble sammen med kjæresten for 3 år siden. Gått ned fra 85kg til 78kg som har tatt flere måneder pga ikke særlig intensiv trening eller strengt kosthold, men periodevis vært flink. Føler fortsatt det er vanskelig å sette meg sikkerlig inn i det, og det blir fort kjedelig, samt jeg hater å trene på treningssentre der det er mange, og jeg liker ikke å gå/jogge turer alene når det er mørkt ute. Jeg målte meg selv: 76cm midje, 110cm hofte (40-42 i buksestørrelse) og 34cm hals. Er dette mye? Ønsker så gjerne å kunne ha en størrelse som jeg finner lett i butikken, som small-size eller 36-38 i buksestørrelse. Er veldig kjipt å måtte føle seg feit inne på prøverommet, fordi ingenting passer.

Besvart 15.09.2018 13:31
 

Svar
Hei jente 20 år.
Takk for at du skrev til ung.no
Så bra at du har vært mer aktiv og hatt et sunnere kosthold. Det er jo dette som er det eneste som hjelper hvis man vil komme inn en sunn livsstil. 
Du skriver opp målene dine, men det er likevel vanskelig å si noe om hvordan dette er for deg, fordi alle er forskjellige. Du kan lese mer om dette i den 3. vedlagte artikkelen og her på NHI.no sine sider
I stedet for å ha fokus på mål og vekt, kan du endre tankegangen og heller tenke på hva som er bra for deg, hva du liker å gjøre av aktiviteter og hvilke sunne matvarer det er du liker?
Treningssenter er ikke for alle. Hva med å gå turer? Helsedirektoratet skriver at voksne bør være i moderat aktivitet i minst 150 minutter hver uke. Det er 22 minutter per dag. Hva med å gå en god tur hver dag? Du kan se om du finner noen bakker å gå i, for å pulsen opp. Kanskje er det litt slitsomt til å begynne med, men etterhvert vil du gå bakkene mye lettere. Du kan se om du får med en venninne eller kjæresten. Da er du ikke alene og det gjør ikke noe om det er mørkt.  
Planlegg innkjøpene, lag matplan for uka og gjør klar matpakker kvelden før. I den vedlagte artikkelen kan du lese mer om sunne matvaner. Det kan være vanskelig å strukturere handlelister, menyer etc, men etterhvert vil du finne en basisplan som fungerer for deg/dere. Det blir rutine etterhvert.
Tenk langsiktig, og snakk med kjæresten om dette. De vanene du legger nå, vil gi deg et flott grunnlag videre oppover i voksen alder. 


Jeg håper dette er til hjelp for deg og jeg ønsker deg alt godt!

Hilsen helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Lurer du på hva det er vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt? Det kan være vanskelig å vite. Dersom du ønsker en vurdering av vekta di anbefaler vi at du snakker med fagpersonell som lege, helsesykepleier eller ernæringsfysiolog.

Les mer

Enkelt å velge sunnere mat med Nøkkelhullsmerket

Nøkkelhullet (Helsedirektoratet / Mattilsynet)

Se etter nøkkelhullmerket på matvarene du handler. Når du finner merket, vet du at den matvaren er et sunnere alternativ enn andre varianter av matvaren.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse