Hopp til hovedinnholdet

Er fremgangsmåten min for vektnedgang riktig?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg lurte på om jeg kunne få spurt om råd til sunn vektnedgang og om det jeg gjør nå er riktig. Jeg veier 72 kg og er 1,63m. Har håndball 3 ganger i uka som varer 1,5 time per gang. For 2 år siden veide jeg 58 kg, men gikk opp til 65 kg pga. lite aktivitet og mye usunt i fjor sommer. For å løse problemet mitt sultet jeg meg selv ifjor vinter. Jeg økte da til 74 kg og jeg angrer på at jeg tok i bruk den måten. Derfor ville jeg spør om det jeg gjør nå er riktig:) Jeg drikker 2,5dl fruktsmoothie til frokost, følger tallerkenmodellen til middag og spiser 2 appelsiner og 1 banan til kvelds. Jeg går ca. 16 km i hverdagene ved at jeg går til og fra skole, til trening, når jeg vil ut til byen dvs. Det vil si at jeg nesten ikke tar noe bil eller buss. Sånn har jeg holdt på i 1 mnd og klart da å gå ned 2 kg. Høres dette sunt ut og hvor lang tid tar det til at jeg kommer ned til 52 kg så lenge jeg følger denne planen? Hilsen en jente desperat etter sunn helse og å være fornøyd med seg selv:)

Besvart 19.09.2018 11:53
 

Svar
Hei!

Takk for at du kontakter ung.no!

Det er synd å høre at du sliter med vekten, samtidig er det flott at du er opptatt av din egen helse, og at du har skjønt at en sunn tilnærming til kosthold er det beste, ikke sulting.

Så flink du er som følger tallerkenmodellen, spiser frukt og smoothie og er så aktiv som du er.

Hvis man som ungdom har behov for å endre vekten kan det være lurt å ta en tur innom helsesøster og prate litt med henne, for å være sikker på at man gjør det på en sunn måte, og at man ikke får for lite næringsstoffer. Samtidig er det psykiske aspektet med kropp, vekt og mat vanskelig for mange, så det kan være fint å ha noen å snakke om dette med.

Hvis man skal ned i vekt, så gjelder stort sett de samme kostholdsrådene som om man skal ha et generelt sunt kosthold, bare at man må spise litt mindre mengder. Gjerne øke mengden grønnsaker og spise enda mindre godteri/snacks.

Her er våre generelle råd for et sunt kosthold:

  • Spis 3-4 hovedmåltider hver dag, i tillegg til 1-2 mellommåltider. Dette er viktig for god forbrenning, metthetsfølelse og konsentrasjon og energi gjennom hele dagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.Spis frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Velg magre meieri- og kjøttprodukter. Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. Karbonadedeig, kylling og svin er magre kjøttprodukter. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.

Det er viktig å spise jevnt gjennom hele dagen. Mange små måltider holder forbrenningen og energinivået oppe gjennom hele dagen.

Det er flott at du går så mye som du gjør og at du er aktiv med håndballen flere dager i uka. Holder dere på med noe styrketrening og intervall i håndballen? Dette er de treningsformene som øker forbrenningen mest. Styrketrening øker også hvileforbrenningen fordi man får mer muskelmasse.

Det er vanskelig å svare på hvor lang tid du vil bruke på å gå ned i vekt. Jeg tenker det er viktig at du snakker med helsesøster om hva som er realistisk for deg å oppnå, og hva som vil være en sunn vekt for deg. Det er ikke sikkert det er oppnåelig å komme ned til 52 kilo igjen, og husk at etter hvert som du blir eldre nå, så vil det være mer normalt å veie mellom 60-70 kilo, mens 52 kilo blir for lite.

Jeg legger ved noen artikler som du gjerne kan se på for flere tips og råd.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Positivt selvbilde og kroppsbilde er #goals

Bildet er lånt fra www.colorbox.com

Om målet ditt er et positivt syn på deg selv og din kropp, kan Instagram og Snapchat være forstyrrende.

Les mer

Dette skjer med kroppen om du spiser for lite

TRØTT GUTT (colourbox.com)

Er det farlig å spise lite mat i én dag, og hva med en lengre periode? Hvor lite mat kan man spise før det blir farlig, og hva er egentlig konsekvensene? Her får du svar.

Les mer

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesykepleier eller fastlege.

Les mer

Jeg veier for mye– hva skal jeg gjøre?

Baderomsvekt (colourbox.com)

Mange ungdommer tror at de er overvektige uten at de er det, mens andre tror de har en normal vekt, men veier enten for lite eller for mye.

Les mer

Slik blir du kvitt søtsuget

Jente holder en finger foran munnen og hysjer, mens hun holder godteriskum i den andre hånden. Det står en skål med mer godteri foran henne.

Har du ofte lyst på noe søtt? Får du mer lyst på noe søtt utover dagen? Vi gir deg tips til hvordan du kan kvitte deg med søtsuget.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn