Hopp til hovedinnholdet

Jeg synes jeg veier for mye.

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er en jente på 13 og er 165 cm høy , veier ca 58 kg. Jeg syns det er altfor mye. Jeg trener håndball to ganger i uken. Tirsdag trener vi på ball teknikker å sånne ting og onsdag trener vi styrke. Jeg har stor mage og store lår, er det normalt? Jeg kunne gjerne tenkt meg og bli tynnere og gå ned i vekt. Aller mest ønsker jeg meg flat mage. Er veldig glad i mat. Har dere noen tips til meg? Har søkt litt rundt på Google men har liksom ikke apparater og sånt. Ønsker tips til trening hjemme uten apparater. Takk på forhånd!

Besvart 06.10.2018 15:46
 

Svar
Hei jente 13 år.

Takk for at du skriver til Ung.no!
Du er en jente som har en helt normal vekt i forhold til din høyde. Du er flott slik du er. Mange er kritiske til seg selv, og tror at de ikke ser bra nok ut. 
Du er en aktiv jente og trener et par ganger pr uke. I tillegg til dette har du gym på skolen. Det betyr at du får trent en god del i løpet av uken.

Det er mange på din alder som strever med forholdet til egen kropp. Alle lager seg et ideal på bakgrunn av venner, tv-serier, musikk-videoer, reklame, blogger etc og det er ikke alltid lett å leve opp til det hvis idealet er for perfekt. Men hvem er perfekt? Alle har noe de strever med, til og med de som utad ikke viser det. Det beste er å godta at man er som man er, og heller fokusere vekk fra det man er misfornøyd med og heller se på det man trives med hos seg selv.

I puberteten forandrer kroppen seg, og det er normalt at du kan få litt mer fett på mage, hofter, rumpe og lår. Det gjør ikke noe om man har litt fett på magen. Det som alltid er viktig er at viktig at kroppen får næring som er i samsvar med hvor aktiv du er. Jo mer du trener jo mer må du spise. Når man er i puberteten er det ekstra viktig at man ikke mister for mye vekt. Kroppen skal vokse og utvikle seg og alt dette trenger man energi for å gjøre. 
Jeg tenker at du ikke skal slanke deg, men heller se på kostholdet ditt og være bevisst på å spise sunt og nok mat. I tillegg kan du gjøre øvelser for å stryke mage og kroppen generelt, for å få mer tydelige muskler. 
Det som er vikgig er at du trives med deg selv, og er trygg på at du bra nok slik du er.
Jeg legger ved noen artikler som gir gode råd, og vil også anbefale deg å ta en prat med helsesøster på skolen om kropp og kosthold. Der kan du få gode råd og hjelp.

Håper dette kan hjelpe deg.
Lykke til!

Vennlig hilsen helsesøster.

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

Puberteten - hva skjer?

Gutt tenker (colourbox.com)

Hormonene bobler i kroppen - kroppen er ikke lenger den samme og følelsene svinger. Hva skjer?

Les mer

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Lurer du på hva det er vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt? Det kan være vanskelig å vite. Dersom du ønsker en vurdering av vekta di anbefaler vi at du snakker med fagpersonell som lege, helsesykepleier eller ernæringsfysiolog.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse