Hopp til hovedinnholdet

Hvor mye mat trenger jeg?

Jente 19 år
 

Spørsmål

Jeg har hatt anoreksi. Har nå nådd normalvekt og vil trene for å få synlige magemuskler og andre muskler. Og at kroppen skal bli stam og fin. Er 153 cm og veier 47 kg. Hvor mange kcal trenger jeg? Har en veldig aktiv hverdag.. Er 2000kcal om dagen for lite? Er det trygt å spise etter sult og metthetsfølelse? Eller går man opp i vekt av det? Stemmer det at man går litt opp og ned i vekt? Isåfall hvor mye?

Besvart 27.10.2018 21:18
 

Svar
Hei

Det er godt jobbet at du har nådd normalvekten din. Det er viktig at du får støtte fremover om du skal igang med trening, slik at du spiser nok mat og ikke trener for mye da kroppen også trenger restitusjon.

Det er ulikt hvor mye mat man trenger ut fra hvor aktiv man er. Det er derfor viktig å føle seg frem når det gjelder hvor mye mat man trenger. 2000 kalorier per dag høres lite ut når du i tillegg trener og har en aktiv hverdag. Det er derfor mer sannsynlig at du trenger minimum 500 kalorier mer hver dag. Husk at kroppen din ikke er ferdig utviklet ennå. For eksempel skal kroppen din ha ekstra energi til å bygge opp skjellettet ditt i flere år ennå. 

Det er ikke alle som har hatt en spiseforstyrrelse som klarer å skille mellom sult og metthetsfølelse kort tid etter at de har kommet opp i normalvekt. Mange trenger derfor en "kostliste" for å ikke spise for lite eller for mye.

Det er helt normalt at vekten svinger. Det er derfor mange som behandlerer spiseforstyrrelser som opererer med normalvektsvindu som for eksempel kan være 47-50kg. Vinduet settes ofte på to til tre kilo.

Når det gjelder å få Markerte muskler så vil jeg at du skal lese artikkelen FIt, ripped eller markert, men ikke nødvendigvis sunt.  Den forklarer hvorfor noen får mer markerte muskler enn andre og at det ikke er sunt å leve for en deffet kropp. 

Jeg legger ved noen artikler du kan lese. 

 

Vennlig hilsen familieterapeut/sykepleier

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Selvfølelse og kroppspress

Trist jente ser seg i speilet (colourbox.com)

Vi blir fra ung alder utsatt for tydelige og strenge skjønnhetsidealer, og som følge av et sterkt kroppspress kjemper vi for å være perfekte. Dårlig selvfølese blir konsekvensen for mange.

Må det være sånn?

Av Emilie, ungdomsjournalist

Les mer

Dette skjer i kroppen når du trener

I denne artikkelen forklarer vi hva som skjer i kroppen ved trening, både under trening og som følge av trening.

Les mer

Kroppspress på nett

Jente med mobil (colourbox.com)

Det er viktig at du som ungdom vet at du påvirkes av sosiale medier. Hvis du opplever kropps- og utseendepress, kan det være fordi influensere og andre bidrar til å fremme bestemte kroppsidealer.

Les mer

"Fit", "ripped", eller markert - men ikke nødvendigvis sunn

Markerte muskler og sixpack er ikke synonymt med god helse. Her kan du lese hvorfor.

Les mer

Hvor mye trening er nok, og hvor mye er for mye?

Sliten jente på spinning (colourbox.com)

Hvor mye trening som er akkurat passe finnes det ikke noen fasit på. Men i denne artikkelen får du tips til hvordan du kan finne ut hva som er passe mengde for deg.

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Og hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Spiseforstyrrelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om spiseforstyrrelser