Hopp til hovedinnholdet

Er det farlig å vannfaste i 10 dager?

Gutt 17 år
 

Spørsmål

Hei. Er det farlig å vannfaste 10 dager, Å etter 10 dager begynne diett med å kun spise kun middag til mat? Veier 77kg å er 17 år å 1.67 høy. Vil gå ned i velt. Å hvis dette funker, hvor lang tid til jeg veier 60?

Besvart 08.02.2019 11:26
 

Svar
Hei!

Når man faster (drikker kun vann), så får man ikke i seg noen næringsstoffer eller mat. Da skjer det flere ting med kroppen: 

  • Magesekken blir tom og får ikke noe næring å jobbe med, og man føler seg sulten
  • Tarmen får ikke noe næring og det produseres heller ikke noe avfallsstoffer / avføring, og man kan bli treg i magen
  • Kroppen får ingen næringsstoffer, og man bruker av det man har lagret (karbohydrater som glykogen), fett og proteiner (i muskler). Blodet vårt trenger hele tiden påfyll av nytt sukker (glukose), når det ikke får noe glukose/sukker fra mat så lager det glukose selv (enten fra karbohydratlager eller ved å omdanne proteiner og fett). Men kroppen klarer ikke å lage like mye selv så raskt som det vi får fra kostholdet, og man vil derfor føle seg slapp, ukonsentrert, ha lite energi og bli trøtt. Dette i kombinasjon med at man kjenner seg sulten er ikke noe behagelig og gjør det vanskelig å fungere i hverdagen
  • Man får ikke i seg vitaminer og mineraler, det er ikke farlig i én dag, men skjer det i flere dager eller ofte, så kan man få mangelsykdommer
  • Forbrenninga går ned. Fordi kroppen merker at den får for lite mat, og ønsker å spare på det den har lagret

Dette er det viktigste som skjer med kroppen. Man vil gå litt ned i vekt i starten, men mest fordi man mister mye vann, og man mister vel så mye muskler som fett, så man ser ikke nødvendigvis bedre ut etter vektnedgangen.

Vannfasting er ikke noe smart, og har lite for seg. Det er ikke noe gunstig for å gå ned i vekt, fordi man får lav forbrenning og mister mye muskler, i tillegg føler man seg elendig.

Hvis man har behov for å gå ned i vekt, så finnes det mange andre måter å gjøre det på som både er mer behagelig og mer effektive. Det er veldig feil å kutte ut mat og bare drikke vann, eller bare spise ett måltid om dagen. De som gjør det, oppnår sjeldent de resultatene man ønsker.

I denne artikkelen har vi skrevet en guide til hvordan man bør gå frem for å gjøre endringer i kostholdet som fører til varige endringer og resultater.

Å ha et mål om å veie 60 kg synes jeg var veldig lavt. Du trenger ikke gå så mye ned i vekt for å bli normalvektig. Er du sikker på at du er ferdig med høydeveksten? Hvis du strekker deg noen cm til de neste årene, så vil vekten stabilisere seg bare på grunn av det. 

Et tips jeg vil gi deg, er å i stedet for å fokusere så mye på å spise lite, begynn heller med styrketrening. Hvis du melder deg inn på et treningssenter og får til 2-3 styrkeøkter i uka, så vil du kunne bytte ut fett med muskler, og få en helt annerledes kroppsfasong, som gjør at du ser slankere ut. Da trenger du ikke nødvendigvis gå så mye ned i vekt. Det vil være en mye enklere løsning. Man får faktisk resultater av styrketrening ganske raskt når man setter i gang. Men man må trene tung styrke: få repetisjoner og tunge vekter. Det skal være så tungt at man kun klarer 6-8 repetisjoner før man må ha en pause. Da bygger man muskler.

Sammen med et kosthold med mindre sukker/junkfood, og en god måltidsrytme (frokost, lunsj, middag, kvelds), så vil du merke forskjell på kroppen ganske raskt.

 

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Selvfølelse og kroppspress

Trist jente ser seg i speilet (colourbox.com)

Vi blir fra ung alder utsatt for tydelige og strenge skjønnhetsidealer, og som følge av et sterkt kroppspress kjemper vi for å være perfekte. Dårlig selvfølese blir konsekvensen for mange.

Må det være sånn?

Av Emilie, ungdomsjournalist

Les mer

Det du trenger å vite om styrketrening

trener styrke (www.colourbox.com)

Styrketrening for større muskler, for å gå ned i vekt, for å bedre helsa eller for å bli sterkere? Her får du tipsene!

Les mer

Gutter og puberteten

Gutt i boxeren (colourbox.com)

Når starter det og hva skjer? Mange lurer. En gang mellom 11 og 15 år starter det for gutter. Men det er store forskjeller.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse