Hopp til hovedinnholdet

Jeg vil ned i vekt. Hva skal jeg gjøre?

Jente 20 år
 

Spørsmål

Hei! Det siste året har jeg gått opp en del i vekt; nærmere 15 kg. Skjønner det er vanlig kroppen forandrer seg, men tror vektoppgangen er en sammenheng av flere ting. Litt for mye kos i hverdagene, mindre mosjon enn tidligere og drikking (alkohol) iallefall en gang i uka. Å gå ned 15 kg igjen er uaktuelt, men skulle gjerne godt ned litt (5-8kg), da jeg føler meg mindre komfortabel og gjerne skulle passet noen av klærne mine igjen. Har alltid vært litt kraftig, sammen med at det meste av fettet legger seg på magen. Syntes dette er veldig kjedelig som jente, spesielt når jeg ikke har noen kvinnelige former. Lurer derfor på om dere har noen tips til en sunn vektnedgang og tips til det? Skjønner at jeg burde mosjonere mer, og holde meg til snop i moderate mengder i helgene, men andre ting? Lurer også på hvorfor noen får store hofter, rumpe og pupper mens andre ikke? Skjønner det har med gener å gjøre, men er det noe annet som kan spille inn, eller noe eks jeg kan gjøre med dette?

Besvart 05.04.2019 15:02
 

Svar
Hei! 

Du skriver at du er en jente på 20 år. Dette legger jeg til grunn for svaret mitt. 

Du peker selv på noen mulige årsaker til vektoppgangen. Kjenn etter om du føler at det er verdt  å endre på disse nye vanene. Hva vil du mest? Ned i vekt? Eller kose deg i hverdagene og drikke noe alkohol i helgene? Det er ikke sikkert at du trenger å kutte ut helt med dette. Men kan en reduksjon i inntaket og en liten økning av aktivitet gi den ønskede effekten, nemlig å gå ned 5-8 kg? Det kan godt tenkes. Ofte er det små endringer som skal til for å nå målet. 

Fett på magen er veldig genetisk styrt, men også styrt av hormoner. Disse hormonene påvirkes igjen av hva man spiser og av blodsukkernivå og energiinntak, men også av stressnivå. Dette fettet er også noe av det første som forsvinner når man går ned i vekt.  Det skal ikke så altfor mye til. Enkeltstudier viser at om man går regelmessig i 30-60 minutter per dag så kan man se en reduksjon i fettvev rundt magen. 

Hofter, rumpe og pupper er det helt klart vanskeligere å gjøre noe med. Dette er veldig arvelig. Jeg tenker det er viktig for god livskvalitet å bli glad i den kroppen man har. Vi er alle ulike og i det unike ligger det en stor verdi. 

Å ville gå ned i vekt om man har en overvekt er å være snill og god mot seg selv og å ta vare på seg selv. Men å rakke ned på seg selv er skadelig for det mentale. Husk derfor å jobbe med å like deg selv, med de hoftene, rumpa og puppene du har. 

Angående vektnedgang vil det å spise sunt og å være i bevegelse være godt for deg - og som nevnt tidligere se om du kan endre på noen av de nye vanene dine. Det er ikke sikkert at du behøver å gjøre stort mer enn det. 

Også enig med deg i at noe vektoppgang når man er i tenårene til 20 åra er å forvente. Så det er fint at du har satt deg som mål å gå ned noe av vektoppgange men ikke nødvendigvis alt. 

Vil også nevne at store vektendringer (opp eller ned) hvor man selv ikke forstår årsaken og om man opplever andre endringer - slik som økt behåring/ hårtap, menstruasjonsforstyrrelser,  eventuelt slapphet bør undersøkes hos lege. 

Jeg legger ved relevante artikler. Les gjerne disse! 

Ønsker deg alt godt og lykke til! 

Hilsen klinisk ernæringsfysiolog, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Jeg veier for mye– hva skal jeg gjøre?

Baderomsvekt (colourbox.com)

Mange ungdommer tror at de er overvektige uten at de er det, mens andre tror de har en normal vekt, men veier enten for lite eller for mye.

Les mer

Hva betyr all teksten på maten?

Å lese ingredienslista kan være lurt (www.colourbox.com)

I denne artikkelen finner du en oversikt over den viktigste informasjonen på matemballasje.

Les mer

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesykepleier eller fastlege.

Les mer

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse