Hopp til hovedinnholdet

Jeg går ikke ned i vekt, selv om jeg bare spiser grønnsaker.

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er 177cm og veier 87kg, trener 4 ganger i uka men går aldri ned i vekt og jeg spiser for det meste grønnsaker bare. Hva skal jeg gjøre? Jeg må ned 10kg for å veie normal.

Besvart 18.05.2019 10:54
 

Svar
Hei!

Det er fint at du har et mål om å ha en sunn vekt. Har du snakket med noen voksne om endringene du holder på med? Det er lurt å få hjelp og veiledning når man skal endre vekten, spesielt som ungdom.

I mange kommuner i Norge finnes det noe som heter en Frisklivssentral. Der kan man få tilbud om samtaler, kurs og trening, for de som ønsker å endre livsstil. Dette har helsesøster og fastlegen din mer informasjon om, jeg vil anbefale deg å sjekke ut om det finnes et slikt tilbud i din kommune.

Ettersom du står fast, høres det ut som det kan være lurt å få litt hjelp. Når vekten ikke endrer seg, så betyr det at man får i seg for mange kalorier i forhold til det man forbruker. Samtidig er det viktig å ikke spise for lite igjen, for da får man lav forbrenning.

Å gå ned i vekt er veldig vanskelig, og derfor er det så viktig å få hjelp av fagpersoner.

Les mer: Få hjelp om du strever med vekten!

Her er noen generelle råd for et sunt kosthold:

  • Spis 4-6 måltider hver dag, inkludert mellommåltider. Vi anbefaler å spise hver 3.-4. time for å opprettholde en god sult- og metthetsregulering, konsentrasjon og energi til å fungere i hverdagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.
  • Spis to frukt og tre porsjoner grønnsaker hver dag, ha gjerne frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Nøtter inneholder sunne fettsyrer, og en liten neve egner seg godt som et mellommåltid.
  • Velg magre meieriprodukter: Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. 
  • Velg magre kjøttprodukter: Karbonadedeig, kylling og svin er magert. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha fisk til middag to dager i uka, og bruk også fisk som pålegg. Pass på at du får i deg både den fete og den hvite fisken.
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.

Når man skal endre på noe i kostholdet, er det lurt å bruke riktig fremgangsmåte for å ha størst sannsynlighet for å lykkes på sikt.

Les mer: Hvordan få til smarte endringer i kostholdet?

Lykke til videre fremover!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Dette skjer med kroppen om du spiser for lite

TRØTT GUTT (colourbox.com)

Er det farlig å spise lite mat i én dag, og hva med en lengre periode? Hvor lite mat kan man spise før det blir farlig, og hva er egentlig konsekvensene? Her får du svar.

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Jeg veier for mye– hva skal jeg gjøre?

Baderomsvekt (colourbox.com)

Mange ungdommer tror at de er overvektige uten at de er det, mens andre tror de har en normal vekt, men veier enten for lite eller for mye.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn