Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg trene for å få slankere legger og lår?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er 15 år, jente, og jeg er 169/170 cm høy og veier 62-63 kg. jeg ønsker å ha slanke bein, for jeg synes jeg ha store legger og lår. Jeg lurer da på hvordan jeg skal trene? Jeg har ikke mulighet til å dra til treningssenter, men jeg har en tredemølle hjemme som jeg kan bruke. jeg vet at det ikke anbefales for tenåringer å slanke seg, men jeg klarer ikke slutte tenke på hvor "feit" jeg er. Jeg lurer også på hvor lang tid det vil ta før man ser forskjell på beina når jeg følger en "treningsplan" som jeg evt får fra dere? jeg har lest at man burde gå på med lav intensitet, men hva er det? 6-7 km/t? og hva vil evt være den raskeste planen?jeg vet at kosthold har mye å si i med slanking, så jeg prøver å spise regelmessig, men jeg lurer på hvilke klokkeslett man burde spise på i løpet av dagen? Jeg ønsker gjerne så konkrete svar som mulig. Jeg vet det er mye jeg ber om, men jeg har tenkt på dette lenge, og siden dere ikke svarte på spm så har spørsmålene mine samlet seg. Takk :)

Besvart 12.08.2019 20:14
 

Svar
Hei

Jeg synes det er fint at du har lyst til å komme i gang med trening! Og tredemølle gir veldig gode muligheter, først og fremst for kondisjonstrening. 

Det er synd å høre at du synes leggene og lårene dine er for store. Utfra din høyde og vekt, er det ingen grunn til at du skal slanke deg, og det er (som du er inne på) heller ikke noe jeg anbefaler deg å fokusere på. Husk at lår og legger også består av en del muskler, og genene våre har mye å si for kroppsfasongen vår. Det er heller ikke sånn at vi kan slanke oss på bestemte steder av kroppen, for kroppen er en helhet. Og hvis vi går ned i vekt, skjer det litt her og litt der. 

Det betyr ikke at du ikke skal trene, for det har mange positive effekter. Men jeg vil utfordre deg til å heller flytte fokuset til å trene for å komme i bedre form, få bedre kondisjon, og bli sterkere. Og ikke minst - trene på en måte du synes er morsom! 

Tips til trening:

Vi setter ikke opp individuelle trenings- eller matplaner her på ung.no Men sjekk ut disse artiklene til hvordan du kan trene utholdenhetstrening og styrketrening:

Hva er utholdenhet, og hva er kondisjon?

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Når det gjelder intensiteten, så handler det om hvor slitsomt det er. Du behøver ikke starte med kun å gå, men for noen kan det være en fin start. Det kommer an på hvordan formen din er. Men hvis du ikke er vant til å løpe, bør du starte litt forsiktig. Med det mener jeg at det kanskje holder med en eller to økter i uka, og at de ikke er så lange. 20-30 minutter med jogging eller veksling mellom å gå og jogge er et forslag. Både muskler, sener, skjelett og resten av kroppen trenger tid til å tilpasse seg en ny aktivitet. Så kan du trene styrketrening 1-2 økter i uken i tillegg, enten samme dag eller en annen dag enn løpingen. 

Hvis dette går bra, kan du etter et par uker gradvis øke treningsmengden, og prøve deg på intervaller som beskrevet i artikkelen over. 

Du behøver ikke trene kun løping og styrketrening, det er mange andre aktiviteter som både er morsomme og som gir god treningseffekt:

Tren og ha det gøy!

Tanker om å føle seg feit

Det er leit å høre du tenker så mye på at beina dine er feite. Husk at vi ofte er mye mer kritisk til oss selv enn til andre. Og tankene vi har om at vi er feite, stemmer ikke nødvendigvis med virkeligheten. Når disse tankene tar så stor plass, kan det være fint å prate med noen om det, for eksempel helsesykepleier på skolen din, foreldrene dine eller en god venninne. 

Kosthold

Det er nok ikke noen fasit på hvilke klokkeslett du bør spise på, og det har heller ikke nødvendigvis noe å si. Det viktige er å spise regelmessig, slik du gjøre. Jeg legger ved noen artikler med generelle kostholdsråd. 

 

Lykke til!

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse