Hopp til hovedinnholdet

Hvordan skal jeg øke matinntaket mitt?

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei Jeg skal fortelle kjapt, jeg har levd på 1000 kcal i to måneder (med dager hvor jeg spiste mye) og for to uker siden dro vi til Spania hvor vi spiste buffet 10 av de 14 dagene vi var der, så det ble mye mat. Da jeg kom hjem bestemte jeg meg for å leve på 1000 kcal ut denne måneden. Jeg har da to spm, plis svar på begge: hvordan kan jeg øke mitt inntak i september? Jeg vet at jeg skal ha i meg rundt 2000 kcal om dagen med tanke på trening osv, så hvordan øke til det? Det andre spm var at jeg veide opprinnelig 63 kilo er 1.65 høy. Nå veier jeg vel 57.5, meg jeg føler meg likevel tykk, hvorfor hat keg den tykke følelsen? Vet at mine venner er veeeldig tynne but still..hvordan får jeg følelsen av at jeg er tykk? Eller er jeg det? Når jeg spør mamma sier hun «nei jeg livet du er ikke tykk» ..

Besvart 18.08.2019 13:29
 

Svar
Hei!

Det er bra at du vet at 1000 kalorier om dagen er for lite for deg. Du er i en alder der kroppen og hjernen utvikler seg mye, og for å utvikle seg riktig trenger de nok næring. 

Det er riktig som du skriver, at du bør ha i deg rundt 2000 kalorier om dagen. Hvis du trener skal du nok ha enda litt mer. 

1. For å øke fra 1000 til 2000 kalorier om dagen må du spise mer. Hvis det er vanskelig for deg å øke mengde ved hvert måltid så kan du spise oftere. Pass på at det du spiser er godt sammensatt av proteiner, karbohydrater og fett. Du bør spise 4 hovedmåltider om dagen og 1-2 mellommåltider. 

2. Den vekten du har nå er en passende vekt for din høyde og alder. Samtidig har du gått mye ned i vekt. Du skal ikke gå ned i vekt uten at du har voksne til å veilede deg. Når du har en normal vekt skal du ikke gå ned i vekt. 

Mange ungdommer strever med å akseptere hvordan kroppen deres ser ut. Det skjer mange forandringer med kroppen i puberteten og det kan være vanskelig å tåle disse forandringene.

Du er ikke tykk. Men tankene dine kan si noe annet. Slik tanker er vanlige å ha, både som ungdom om voksen. Men det er viktig å ikke høre på disse tankene og så prøve og gjøre noe med ved å for eksempel forandre på kroppen.

Jeg tenker at du kunne ha nytte av å snakke med noen om tankene du har om kroppen din. Mange ungdommer synes det er fint å snakke med helsesykepleier. Helsesykepleier kan mye om pubertet, kropp, vekt og kosthold og kan hjelpe deg. Ta kontakt med helsesykepleier på skolen eller på helsestasjon for ungdom der du bor. 

Jeg legger ved noen artikler som kan være fine for deg å lese. 

Jeg håper dette var til hjelp for deg! 

Vennlig hilsen helsesykepleier

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Helsesykepleier

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse