Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg blitt kvitt søtsug?

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg har fått en så sterk motivasjon til å trene etter sommeren og stramme opp kroppen (spesielt rundt magen). Jeg er allerede i gang og trener hver dag, forskjellige typer (cardio, styrke, hiit..). Jeg er 1.65 og veier 54kg som jeg har fått høre er nogenlunde normal vekt i forhold til høyde. Jeg spiser sunt nok, men ønsker å bli ENDA sunnere. Jeg har ofte et sukkersug og spesielt etter trening, og lurer på hva jeg kan spise i stedenfor noe usunt/søtt? Bestemoren min hadde diabetes (litt usikker på hvilken type) og jeg er redd jeg skal utvikle det. Men når jeg kjeder meg eller egentlig ikke gjør noe spesielt begynner jeg å spise. Jeg vet dette er en uvane. Hvordan skal jeg kunne bli kvitt den?? Tusen takk for svar, selv om dere får sikkert hundrevis av de liknende spørsmålene!

Besvart 22.08.2019 16:24
 

Svar
Hei!


Det er fint du spør om det du lurer på! 

Du får ikke diabetes selv om du har søtsug. Diabetes kan være arvelig, men du vil ikke få det automatisk fordi du har et søtsug. 

 

Mange får søtsug når de kjeder seg. Vi har skrevet en artikkel om dette. Håper den kan være til hjelp. Den ligger under svaret her. 

 

Ellers er det noen knep for å bli kvitt en uvane. 

Grunnen til at det er vanskelig å slutte med noe eller endre en vane, er at man har repetert  vanene sine igjen og igjen, kanskje over mange år.  Da er vanene veldig innarbeidede og nærmest automatiserte. Det sies at det tar minst 3 uker å forandre en uvane og å bygge en ny vane. Jo større forandringer du må gjøre i livet ditt for å få til den nye vanen, jo mer krevende er det. Kanskje er ikke vanen helt endret før du har holdt på i 3 måneder...

Her er noen tips som kan gjøre det litt lettere:

  1. Ikke forandre på mer enn en uvane av gangen. Dette er kjempeviktig! Det er veldig krevende og vanskelig å få en ny vane til å bli der, spesielt hvis det en en dårlig vane du ønsker å bli kvitt (for eksempel å slutte å bite negler eller å slutte å røyke). 
  2. Skriv ned den nye vanen din. Hvis du for eksempel ønsker å spise sunnere , så skal du skrive ned dette så detaljert du kan. For eksempel at du skal spise grovt brød og drikke vann i stedet for brus. Så kan du skrive ned hvordan livet ditt kommer til å bli hvis du klarer å gjennomføre dette. Dette skal du lese gjennom hver morgen når du står opp og hver kveld før du legger deg.
  3. Sett et rødt kryss i kalenderen din på den dagen du har tenkt å begynne med ny vane. Heng den opp på veggen et sted hvor du ser den ofte og heng gjerne opp flere slike kalendere rundt omkring i huset. Da blir du minnet på det ofte. Så skal du sette et rødt kryss på hver eneste dag som du har klart det. Da vil du bli oppmuntret når du ser at du faktisk klarer det flere dager på rad. Og sannsynligheten blir da høyere for at du faktisk skal klare det. Selvros underveis er uvurderlig.
  4. Så kan du sette opp små premier for deg selv underveis. Du kan for eksempel unne deg noe du setter pris på når du har klart det 7 dager på rad.
  5. Hvis du får et eller flere tilbakefall, så ikke fortvil. Dette er helt vanlig, og nesten ikke til å unngå. Det gir deg litt mer erfaring til å få til endring i neste runde.  Kom igjen; dette skal du klare! 
  6. Gjør gjerne en avtale med noen som kan støtte deg på en god måte, eller skriv en sluttekontrakt med deg selv.  Å ha en forpliktende avtale kan være til god hjelp.  

Hilsen klinisk ernæringsfysiolog, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Slik blir du kvitt søtsuget

Skål med yoghurt og bær.

Har du ofte lyst på noe søtt? Får du mer lyst på noe søtt utover dagen? Her får du tips til hvordan du kan kvitte deg med søtsuget.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse