Hopp til hovedinnholdet

Hvorfor føler jeg meg aldri mett?

Jente 14 år
 

Spørsmål

hvorfor er det sånn at jeg aldri blir mett? Alltid etter at jeg har spist spiser jeg noe annet mat, og jeg kan spise veldig mye frukt. Jeg spiser hva som helst nesten bare jeg har noe å spise liksom. Spessielt når jeg er hjemme så kan man nesten aldri se meg uten noen ting i hånda. Nå lurer du sikkert på om jeg overvektig, nei det er jeg ikke, skjønner ikke helt hvorfor , men blir det snart hvis jeg ikke begynner å trene hehe :P men uannsett jeg tror det er fordi når jeg spiser middag så spiser jeg utrolig fort. Det er en uvane jeg har hatt siden jeg var liten og klarer ikke å slutte med det. Og hjernen bruker 20 min på å vite at man er mett ikke sant? ,men siden jeg spiser så fort så spiser jeg så mye under de 20 minuttene at jeg blir stapp full. Jeg føler at jeg ikke nyter maten når jeg spiser sakte eller som andre mennesker '' vanlig'' Så hva kan jeg gjøre for å ikke spise fort?? og har dere noen andre grunner for hvorfor jeg aldri blir mett?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei


Takk for ditt spørsmål!

 

Du er i en alder der kroppen er i vekst og utviklig. Sannsynligvis er kroppen din i en fase nå der den har ekstra behov for mye energi og næringsstoffer, og derfor er du ofte sulten til tross for at dette ikke ses på vekten. Det er helt normalt at en i tenårene kan oppleve perioder der en føler en trenger mye mat, uten nødvendigvis å legge på seg. Jeg vet lite om ditt aktivitetsnivå, men fysisk aktivtet vil helt klart kunne påvirke ditt energibehov. Hva du spiser vil også kunne påvirke opplevelsen av metthet. Dette vil også kunne påvirke om du går opp eller ned i vekt.

 

Generelt vil fiberrik mat gi økt metthetsfølelse. Havregryn, grove frokostblandinger med lite tilsatt sukker, grovt brød og grønnsaker er eksempler på gode kilder til fiber. Prøv å inkudere matvarer med fiber til hvert måltid. For eksempel: havregrøt til frokost, salat og grovbrød til lunsj, mye grønnsaker til middag osv. Prøv også å ha med deg noen rå gulrøtter, en bit kålrot, eple, knekkebrød og lignende når du er på skolen. Det kan du knaske på mellom måltidene når du behøver noe å tygge på og som metter litt i magen. Dette kan hjelpe deg til å "holde ut" til neste måltid. 

 

Proteinrike matvarer vil også bidra til å øke metthetsfølelsen. Gode proteinkilder er kjøtt, fisk, egg, melk- og melkeprodukter og belgvekster (bønner, linser, erter). Ha gjerne en god proteinkilde til alle måltidene, f.eks. yohurt/melk på frokostblandingen, egg/skinkepålegg/leverpostei/røkelaks som pålegg til lunsj evt rett/salat med kylling/tunfisk/kjøtt til lunsj, middag med kjøtt/fisk/kylling/belgvekster og egg/kjøttpålegg/makrell i tomat som pålegg til kvelds. Generelt er faste matvarer mer mettende enn flytende.

 

Et sunt og variert kosthold er uansett å anbefale. Selvom du ikke trener nå, anbefaler jeg deg å prøve å innføre regelmessig fysisk aktivitet i din hverdag.

 

Her er noen sunne og varierte kostråd til deg:

  • Spis 3-4 hovedmåltider, og 1-2 mellommåltider per dag. Hvor mye mat du trenger til hvert måltid, avhenger av hvor mye aktivitet du er i. Regelmessige måltider er anbefales uansett, og holder forbrenningen oppe.
    • Et mellommåltid er  mindre enn et hovedmåltid. Det kan være en rå gulrot, kålrot, et eple, yoghurt/biola med litt grov müsli eller et grovt knekkebrød med pålegg
  • Vann er den beste  tørstedrikk
  • En middagsporsjon bør bestå av:
    • 1/3 grønnsaker
    • 1/3 kjøtt/fisk/belgvekster som brønner eller linser
    • 1/3 poteter/ris/pasta (velg helst fullkornsprodukter eller kokt potet)
    • Et eksempel: tomatsaus med karbonadedeig, fullkornspasta og kokte grønnsaker som brokkoli og gulrot.
    • Et annet eksempel: salat av ulike grønnsaker med litt fullkornspasta og tunfisk/kylling/bønner.
    • www.matprat.no har mange sunne og enkle middagstips.

Kostholdet bør være variert, det vil si at det bør inneholde litt av alt, men man bør velge mest:

  • Grove kornprodukter  (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger med minst mulig sukker) 
  • Magre  meieriprodukter (for eksempel (ekstra) lett melk, smøreoster, cottage cheese, magre yoghurter med minst mulig sukker, gulost) 
  • Magre kjøttprodukter (for eksempel kokt/røkt skinke, hamburgerrygg, kalkunpålegg, kylling som pålegg og middag, roastbeef, renskåret kjøtt, egg) 
  • Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg (makrell i tomat, tunfisk, crabsticks, etc) 
  • 2 frukt og 3 grønnsaker hver dag. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltider. Du sier du spiser mye frukt. Det er ikke farlig å spise mer enn to frukter, men siden frukt inneholder en del fruktsukker anbefales det 2 porsjoner om dagen. En porsjon tilsvarer et eple, en neve druer eller et glass juice. Siden du ikke har et vektproblem er det helt ok at du spiser litt mer frukt enn dette, så lenge kostholdet ditt er balanser og du får i deg alle de forskjellige matvarene som kroppen din trenger.
  • Vegetabilske produkter slik som oljer, myke margariner, majones, majonessalater, majonesbaserte dressinger i stedet for hardt smør.
  • Linser, bønner og erter

Godterier, brus, kaker, potetgull, sjokolademelk og andre søtsaker med mye sukker og fett bør begrenses til én dag i uka. Så lenge du spiser sunt og variert i ukedagene, kan du fint unne deg noe du liker veldig godt i helgene. Det viktigste er uansett å tenke på mengdene når man spiser usunt. Spiser man bare litt, går det greit fordi det da er plass til mer av den næringsrike maten i magen

 

Siden du ikke trener nå, uavhengig av kroppsvekten din, anbefaler jeg deg å innføre noe fysisk aktivitet i hverdagen din. Det viktigste er å innføre noe aktivitet hver dag, og helst 3 økter i uken der du opplever å svette. I artikkelen under kan du lese mer om tips til trening.

 

Når det gjelder dette med å spise fort, anbefaler jeg deg å prøve å spise litt saktere. Det er slik du nevner at det tar litt tid for hjernen å registrere at den er mett. Siden du opplever å bli mett når du spiser raskt tror jeg ikke dette er noe problem for deg, utover at det kanskje er litt ubehagelig? Tips til å spise saktere er å være bevisst på å ta det mer med ro når du spiser. Tygg ferdig en munnfull før du tar neste, legg ned bestikket mellom hver gang du tar en ny munnfull osv.

Lykke til!

Vennlig hilsen ernæringsfysiologen, ung.no og treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan der være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold