Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Bolig (ung.no)
Bolig (ung.no)

Jeg er pescetarianer. Hvordan skal jeg spise og trene?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er en pescetarianer på 15 år. Jeg er ca. 170 og veier 58kg. I det siste har jeg begynt å veie meg mye, og holdt tellingen på kalorier i alt jeg spiser. Jeg har funnet ut at jeg spiser fra 650-1000 kalorier på en daglig basis. Er dette nok? Jeg føler at jeg har begynt å spise mye mindre. Jeg har kuttet ut mer og mer mat. Jeg har pleid å ignorere frokost og lunsj, og bare spist middag og snacks (drikker også kanskje to flasker med vann i uka, kanskje ikke det engang). Jeg vet at det er veldig dumt å ikke spise regelmessig, og ønsker å endre det. Jeg har ikke trent ordentlig på ett år, og trener ikke nå heller. Jeg vet at jeg burde det, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal hente meg opp. Jeg er helt ute av form. Er det noen trenings metoder jeg kan utføre for å få gode resultat ved mage og lår? Ønsker å miste litt vekt, og fett der. Er det noe i kostholdet jeg burde være obs på i forhold til at jeg ikke spiser kjøtt, bare fisk? Prøver å spise mer variert og sunt.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Du spiser for lite i forhold til behovene en jente på din alder har. En jente på din alder trenger ca 2000-2300 kcal per dag. Du skal ikke ned i vekt, derfor er det fint om du snakker med noen om matvanene dine. Du trenger heller ikke å veie deg så ofte. 

Som pescovegetarianer får man i seg det meste man trenger av næringsstoffer, gitt at man spiser nok, altså nok mengder med mat. Man vil kunne dekke dette behovet bedre ved å spise frokost, lunsj og middag, samt mellommåltider ved behov og i tillegg spise en stor nok mengde med kalorier. 

Det eneste som man kan ha behov for å passe ekstra på er å spise matvarer som inneholder jern. Dette finner man blant annet i grønne bladgrønnsaker. 


Hvis man har et uregelmessig kosthold og får i seg lite væske, har man ofte ikke så mye overskudd til å trene. Og hvis du kommer i gang med å spise og drikke mer jevnt, vil du nok også ha mer overskudd til å trene. .

Det er flott at du vil komme i gang med trening! Og det er lurt å ha en plan som lar seg gjennomføre. I og med at du ikke har trent på en stund, er det lurt å starte litt forsiktig, med for eksempel 1-2 treningsøkter i uken, for eksempel en økt med styrketrening, og en økt med kondisjonstrening. Her finner du styrketreningsprogram som er veldig fint å begynne med, og hvor du får trent hele kroppen. Kondisjonstrening kan være alt fra løping og sykling, til svømming, hoppetau og ballidrett.

Det anbefales at ungdom er i aktivitet minst 60 minutter om dagen, så hvis du klarer det, er det flott. Det å gå/sykle til skolen, spille volleyball med venner og andre aktiviteter. Det viktigste er at du finner aktiviteter som du liker, og gjerne noen som du kan gjøre sammen med andre.

Hvis du klarer å være litt i aktivitet hver dag, og har et par ganger i uken hvor du trener med spesifikt styrke og kondisjon, har du kommet ganske langt. Og over tid vil du nok merke at formen blir bedre. Og hvis du har tid, lyst og overskudd, kan du legge til noen flere treningsøkter i uken.

Man kan ikke fjerne fettet på kroppen på bare bestemte områder, det skjer over hele kroppen. Men ved å trene styrke på mage, rumpe og lår, vil du kunne får mer muskler her og dermed "stramme litt opp". Det er øvelser for disse områdene i programmet linket til, men jeg anbefaler deg å trene hele kroppen.

Jeg legger ved noen artikler med tips til kondisjonstrening, og til hvordan man kan komme i gang med aktivitet og finne aktiviteter man liker.

Lykke til

 Hilsen fysioterapeuten og klinisk ernæringsfysiolog
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Det du trenger å vite om styrketrening

trener styrke (www.colourbox.com)

Styrketrening for større muskler, for å gå ned i vekt, for å bedre helsa eller for å bli sterkere? Her får du tipsene!

Les mer

Tips til et sunt og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Slik får du motivasjon til å trene

Knyter skolissene (colourbox.com)

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Les mer

Gode vaner for en sunn hverdag

Løper i sand (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Det du trenger å vite om vegetar- og veganmat

Tallerken med vegetarmat (colourbox.com)

Se her hvordan du kan få et godt sammensatt vegetar-kosthold.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold