Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Bolig (ung.no)
Bolig (ung.no)

Problemer med kvalme, vondt i magen, oppblåst mage og rumling. 

Jente 13 år
 

Spørsmål

Ok. Så altså jeg vet ikke om dere klarer å svare på dette siden fastlegen min ikke klarte det, men jeg prøver allikevel. Så når jeg spiser frokost blir jeg enten kvalm eller får vondt i magen. Lunsj på skolen så får jeg kramper i magen. Middag så blir jeg enten kvalm eller får vondt i magen. Hvis det ikke er rart å si blir jeg også full av luft på en måte. Magen min bare blåser seg opp og går jeg på do blir jeg tynn igjen. Det kommer sånne brummelyder på en måte fra brystet mitt i timen. Det er forferdelig. På skolen er det forferdelig etter spising også. Da sitter jeg i klasserommet og plages med kramper hver dag. Til slutt ber jeg bare om å få gå på do. Har dere et svar på dette?

Besvart 22.09.2017 10:07
 

Svar
Hei jente 13 år.

Takk for at du skriver til Ung.no!
Det er vanskelig å gi deg noe svar på dette. Du har allerede vært hos lege, uten å få noen svar på hva dette kan være. 
Ut i fra bekskrivelsen du gir, kan det høres ut som allergi eller intoleranse for noe av det du spiser. Særlig med tanke på at du får smerter, blir kvalm og får luftplager.

Luft i magen, eller flatulens som det heter på fagspråket, er svært vanlig. Det kan selvsagt ligge medisinske forklaringer bak ekstra mye tarmgass, slik som gallestein og irritabel tarm, men veldig ofte er årsaken den maten du spiser og måten du spiser den på. Det kan være lurt å oppsøke fastlegen for å utelukke medisinske årsaker til luftplagene.

Disse mattypene er hyppige årsaker til luftplager:

- Melkeprodukter 
Laktose, som er en sukkertype som finnes i melkeprodukter er en vanlig årsak til gass i tarmen. Hvis luftplagene vanligvis kommer etter å ha spist melkeprodukter, kan det være fordi kroppen din ikke er i stand til å bryte ned sukkeret (melkesukker, laktose). Mange mennesker er ikke i stand til å omsette laktose skikkelig etter småbarnsalderen. Tilstanden kalles laktoseintoleranse. Prøv syrnede melkeprodukter som yoghurt og kulturmelk-produkter. De som reagerer på laktose, kan allikevel ofte tåle disse produktene. Dersom det viser seg at du har laktoseintoleranse finnes det også laktoseredusert melk. Du kan oppsøke fastlegen din hvis du mistenker laktoseintoleranse. Legen kan både ta blodprøver og hjelpe deg med å teste om du tåler melk eller ikke.

- Enkelte grønnsaker som erter, bønner, kål, løk, rosenkål, brokkoli og blomkål. Forsøk å kutte ut en og en og se om du blir bedre. Mange av disse matvarene inneholder svovel som ofte gir økt gassdannelse i tarmen. Øl og en rekke andre matvarer inneholder også svovel.

- Fruktsukker som man spesielt finner i svisker, epler, rosiner og bananer.

- Overdrevet inntak av fiber. Det kan være lurt å redusere inntaket av fiber (kornprodukter, frukt og grønnsaker) en tid, og så gradvis innføre det i kosten igjen for å se hvor mye fiber som er passe for deg.

- Sorbitol og mannitol. Disse kunstige søtningsmidlene finnes i en rekke sukkerfrie produkter.

- Fettrik mat som fettrike kjøttmåltider, sauser og fritert mat.

- Kaffe og røyk. Reduser eller forsøk uten å se om det hjelper.

- Kullsyreholdige drikkevarer. Prøv drikkevarer uten kullsyre.

Det er ikke sikkert at du trenger å endre kostholdet ditt etter alle punktene ovenfor. En del endringer mot et sunnere kosthold kan med fordel gjøres, men prøv også å følge rådene under:

- Spis langsomt, tygg sakte og svelg før du tar en ny munnfull på skjeen eller gaffelen. Når du spiser fort svelger du gjerne mye luft samtidig. Unngå sugerør, da svelger du mye luft.

- Etter et større måltid føler mange behov for å legge seg nedpå litt eller ta en middagslur. Prøv å utsette det til du har vært litt i aktivitet. Dette får i gang tarmfunksjonen og hjelper deg å forebygge gassdannelse.

- Spis regelmessige måltider. Det å være skrubbsulten for så å spise et stort måltid, danner ofte gass.

- Det finnes legemidler mot tarmgass å få kjøpt uten resept på apoteket som kan prøves dersom du ikke kommer i mål med rådene ovenfor. Disse heter Ceolat (tyggetabletter), Minifom (dråper og kapsler) og Siloxan (kapsler). Noen får god effekt av disse legemidlene, mens andre ikke opplever noen bedring. Det er ingen grunn til å fortsette med legemidlene hvis de har dårlig effekt.

- Forsøk en kopp peppermynteté. Det kan gi lindring fra gass og luftsmerter.

- Luft som er svelget må ut, enten i form av raping eller promping. Det er lurt å få ut luft når du trenger det.

Vi alle slipper ut tarmgass, i gjennomsnitt over 10 ganger eller mer om dagen. Noen mennesker sliter med store gassproblemer som plager dem det meste av tiden. I noen situasjoner kan luft som du ikke kan slippe ut, forårsake intense, kortvarige magesmerter. Som regel er dette normalt. Men det er også slik at luftplager, rumling og ubehag i magen kan være symptomer på en rekke sykdommer i mage-/tarm-systemet.
Dersom du ikke blir bedre ved endringer i kosthold og livsstil, bør du oppsøke fastlegen din igjen og be om en grundig undersøkelse.

Håper dette kan hjelpe deg.
Lykke til!

Vennlig hilsen helsesøster.

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan der være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Har jeg en spiseforstyrrelse?

Jente ved toalett ser på vekt (www.colourbox.com)

Grensen for når et anstrengt forhold til mat og kropp går over i en spiseforstyrrelse er glidende. Lurer du på om du er iferd med å utvikle en spiseforstyrrelse, kan du få noen svar som er til hjelp i denne artikkelen.

Les mer

Tips til et sunt og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mest for jentene
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mest for jentene