Hopp til hovedinnholdet
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)

Kan man gå ned 10 kilo på 1-2 uker?

Gutt 15 år
 

Spørsmål

Hei! Er det mulig og gå med veldig mye i fettprosent og ned 10 kilo på en 1-2 uker. Hvis dette går han hvoa må man gjøre. Hva skal jeg spise og hva skal jeg trene? Hvor mye skal jeg trene om dagen?

Besvart 24.10.2017 12:09
 

Svar
Hei

Det er mulig å gå ned 10 kilo på et par uker hvis man er sykelig overvektig og spiser ekstremt lite. Det betyr derimot ikke er at det er noe lurt. Har man en vekt innenfor normalområdet, eller er litt overvektig, er det nesten umulig å gå ned så mye på så kort tid. Det skal også sies at om man går ned mange kilo på kort tid så mister man både fett og muskelmasse, det går ikke å slanke bort bare fett hvis man skal gjøre det på så kort tid. De fleste som går raskt ned i vekt, legger også rakt på seg igjen når man begynner å spise normalt. Faktisk kan et kosthold med en helt normal mengde kalorier føre til at man legger på seg. Kroppen ønsker å få tilbake vekten som man har mistet så raskt som mulig.

Hvorfor ønsker du å gå ned i vekt? Og hvorfor så raskt? Er du sikker på at du trenger å gå ned i vekt? Her kan du lese mer om hva som er normalt å veie. Som 15-åring er du i puberteten, og kroppen forandrer seg mye. Noen ganger kan det føles litt skummelt og ubehagelig. Vekten skal gå oppover, og noen ganger er det faktisk sånn at man legger på seg raskere enn det man vokser i lengden. Dette vil normaliseres etter hvert. Les mer om hva som skjer i puberteten her.

Med mindre man har fedme som er til fare for helsa så anbefaler vi aldri ungdom å slanke seg. Det skyldes at man er i en fase i livet der kroppen er i vekst og utvikling, og det er viktigere enn noen gang å få i seg nok og riktig næring. En vektnedgang vil kunne gå på bekostning av at man får i seg den næringen man trenger, samt at det kan ha en negativ effekt på vekst og utvikling av skjelett, muskler og hjernen. 

Et sunt og variert kosthold, i kombinasjon med trening, vil kunne føre til at man føler seg bedre med seg selv, uten at vekta nødvendigvis forandrer seg. Trening vil føre til at man får en bedre kroppsholdning og mer energi, så jeg vil absolutt anbefale deg å trene noen dager i uka, hvis du ikke allerede gjør det. Jeg har lagt ved noen artikler om trening og sunt kosthold litt lengre nede, ta gjerne en titt på disse.

Synes du dette med kropp, vekt, mat og selvbilde er vanskelig, vil jeg anbefale deg å prate med noen om det. Et familiemedlem, helsesøster eller fastlegen. Kanskje har du en kamerat du kan prate med også? Ta gjerne en titt på denne artikkelen, den beskriver hvorfor det kan hjelpe å prate med noen.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Og hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer

Kom i gang med treningen!

Joggesko (colourbox.com)

"Jeg har ikke penger, jeg har ikke utstyret, jeg har ikke tid?" Kjenner du deg igjen? Det finnes mange årsaker til å utsette treningen.

Les mer

Selvtillit og selvfølelse

Fornøyd gutt (colourbox.com)

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du forbedre dem?

Les mer

Har jeg en spiseforstyrrelse?

Jente ved toalett ser på vekt (www.colourbox.com)

Grensen for når et anstrengt forhold til mat og kropp går over i en spiseforstyrrelse er glidende. Lurer du på om du er i ferd med å utvikle en spiseforstyrrelse, kan du få noen svar som er til hjelp i denne artikkelen.

Les mer

Øvelser til deg som har et anstrengt forhold til mat, kropp og vekt.

Jente som veier seg selv (www.colourbox.com)

Selvhjelpsøvelser kan være et nyttig arbeidsverktøy for å bli mer kjent med egne tanker og følelser, og bli mer bevisst på spiseforstyrrelsens betydning og mønstre i hverdagen. Øvelsene kan hjelpe deg på veien mot å bli frisk.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett