Hopp til hovedinnholdet
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)

Er det noe man kan gjøre for å få bedre selvtillit og spise sunnere?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Jeg har veldig dårlig selvtillit og er ikke fornøyd med hvordan jeg ser ut. Hver dag tenker jeg på om jeg ser feit ut eller ikke, eller om ansiktet mitt ser bra ut. Ser ofte på vennene mine og tenker på hvor mye penere og tynnere de er enn meg. Jeg vet det ikke er bra og sammenlingne seg selv med andre men jeg tenker ikke over det før jeg gjør det. Er det noe man kan gjøre for å få bedre selvtillit? Og noen tips til å spise sunnere? Jeg føler at jeg spiser mest usunn mat og jeg trener nesten aldri bortsett fra på skolen. Vil gjerne forbedre kostholdet mitt.

Besvart 16.11.2017 12:15
 

Svar
Hei

Det høres ikke greit ut å kjenne på slike følelser hver dag. Har du snakket med noen om hvordan du har det? Det kan ofte være vanskelig å snakke med noen om slike følelser og tanker, men hvis man tør å kaste seg ut i det, føles det ofte mye bedre etterpå. Man kan snakke med en venninne, søsken, foreldre eller helsesøster. Les mer om hvorfor det hjelper å prate med noen.

Det finnes ting man kan gjøre for å få bedre selvtillit. Har du tenkt på det at hvem du er som person, ikke bestemmes av utseende ditt, men av personligheten din? Liker du best å være sammen med de venninne som ser penest ut og er tynnest, eller de som er morsomme og snille å være sammen med? 

Tips til hvordan man får bedre selvfølelse.

Vær stolt av kroppen du har!

Du skriver at du ønsker å få et sunnere kosthold og at du nesten aldri trener. Faktisk er det sånn at trening og sunn mat gir energi, som kan gjøre at du føler deg bedre og får bedre selvtillit. Forskning viser også at de som spiser sunt (mye grønnsaker) har mindre sjanse for å få dårlig psykisk helse.

Hvis du ønsker å endre noe på kostholdet ditt, så anbefaler jeg å velge én eller to ting som du ønsker å bli bedre på, og starte med det. Ikke tenk at du skal endre på alt med en gang.

Velg gjerne en eller to ting av disse, som du føler du kan bli bedre på:

  • Spis 3-4 hovedmåltider hver dag, i tillegg til 1-2 mellommåltider. Dette er viktig for god forbrenning, metthetsfølelse og konsentrasjon og energi gjennom hele dagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.Spis frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Velg magre meieri- og kjøttprodukter. Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. Karbonadedeig, kylling og svin er magre kjøttprodukter. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.
 Jeg vil også råde deg til å komme igang med en eller annen form for trening. Og da er det viktig at du velger en aktivitet du liker, og at du setter deg et realistisk mål. Ikke tenk at du skal trene 4 dager i uka hvis du ikke trener noe fra før, da er det kanskje nok å starte med 1 eller 2 dager?
 
 
Jeg legger ved noen artikler om trening litt lenger ned her, så ta en titt på de og se om du blir inspirert til å komme i gang.

Kanskje du kan lage deg en motivasjonskalender, der du skriver ned hva du skal fokusere på hver uke, hvilke dager du skal trene og hva du skal spise mer/mindre av? Tenk da at det du setter opp skal være realistisk, ikke for mye på en gang.
 
Et sunt kosthold og trening kvikker opp hjernen, gir bedre hud og hår og gjør at vi generelt føler oss bedre. Men det er viktig å ha plass til kos også, man skal ikke bli alt for fokusert på kosthold og trening, en fin balanse er viktig.
 
Lykke til!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Selvfølelse og kroppspress

Trist jente ser seg i speilet (colourbox.com)

Vi blir fra ung alder utsatt for tydelige og strenge skjønnhetsidealer, og som følge av et sterkt kroppspress kjemper vi for å være perfekte. Dårlig selvfølese blir konsekvensen for mange.

Må det være sånn?

Av Emilie, ungdomsjournalist

Les mer

Kom i gang med treningen!

Joggesko (colourbox.com)

"Jeg har ikke penger, jeg har ikke utstyret, jeg har ikke tid?" Kjenner du deg igjen? Det finnes mange årsaker til å utsette treningen.

Les mer

Slik får du motivasjon til å trene

Knyter skolissene (colourbox.com)

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Øvelser til deg som har et anstrengt forhold til mat, kropp og vekt.

Jente som veier seg selv (www.colourbox.com)

Selvhjelpsøvelser kan være et nyttig arbeidsverktøy for å bli mer kjent med egne tanker og følelser, og bli mer bevisst på spiseforstyrrelsens betydning og mønstre i hverdagen. Øvelsene kan hjelpe deg på veien mot å bli frisk.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold