Hopp til hovedinnholdet
Ung.no på Snapchat
Nervøs jente (colourbox.com)
Nervøs jente (colourbox.com)

Hvorfor skal man fordele matinntaket utover dagen?

Gutt 14 år
 

Spørsmål

Næringstoffer Det anbefales å fordele det dags-totale inntaket for næringstoffer i løpet av en dag. Hvorfor er det det?

Besvart 17.11.2017 10:23
 

Svar
Hei

Takk for at du sender spørsmål til ung.no.

Du har helt rett i at det anbefales å fordele inntaket av næringsstoffer/mat utover dagen. Det er flere grunner til dette, og jeg skal prøve å forklare deg disse.

Har du hørt om blodsukker? Blodsukker er sukker som transporteres rundt i blodet vårt, og dette sukkeret kan cellene i kroppen ta opp, og bruke som energi. Når du nettopp har spist, så stiger blodsukkeret. Det er fordi maten du spiser brytes ned i magen og tarmen, og næringsstoffene tas opp og blir til sukker i blodet. Når blodsukkeret er høyt, som det er like etter et måltid, så føler vi oss mette, hjernen har tilgang på sukker/energi og vi føler oss bra. Når det har gått 3-4 timer siden vi spiste, så har kroppen brukt opp mye av sukkeret i blodet. Hvis vi da ikke spiser noe nytt, blir blodsukkeret lavere og lavere, og da kan man begynne å merke det på kroppen. Hjernen får ikke nok sukker/energi, og dermed føler vi oss ukonsentrerte, slappe, trøtte og energiløse. Vi kan også bli litt irritable. Har du noen gang merket at du blir litt irritabel hvis du er sulten? Det skyldes et lavt blodsukker. 

Når man spiser jevnt gjennom dagen, så får blodet hele tiden påfyll av ny energi, og blodsukkeret holder seg mer stabilt gjennom dagen. Dermed har musklene våre hele tiden tilgang på energi (i form av sukker) og vi kan være fysisk aktive. Hjernen vår har tilgang på energi (sukker) og vi kan konsentrere oss på skolen og være i godt humør sammen med andre.

En annen årsak til at det er lurt å spre næringsinntaket utover dagen, er forbrenningen. Hvis man går svært lenge uten å spise, så begynner kroppen å lure på om det ikke skal komme noe mat snart. Den sender ut hormoner som gir sultfølelse, og venter på at det skal komme noe mat. Hvis vi da ikke spiser, blir kroppen bekymret, og i frykt for å miste lager av fett og proteiner (muskler), så setter den ned forbrenningen. Forbrenningen er rett og slett kroppens eget forbruk av muskler og fett som er lagret. Har man svært lav forbrenning kan man legge på seg. Det er heller ikke noe behagelig å kjenne på disse sultfølelsene som kroppen sender ut. Hvis man ikke kjenner sultfølelse, så er det fordi kroppen har blitt vant til at man spiser så sjeldent, og 'gitt opp'.

Hvis man skulle spist all mat som kroppen trenger i løpet av ett måltid, så ville man ikke fått i seg alle næringsstoffene som kroppen trenger. For å få i seg disse må man spise variert, både; melkeprodukter, grovt korn/brød, kjøtt og fisk, nøtter, frukt og grønnsaker. Man klarer ikke spise alt dette i ett måltid.

Hvis du vil lese mer om hva et sunt og variert kosthold er, så ta en titt på denne artikkelen.

Håper du fikk svar på spørsmålet ditt. 

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er kalorier og hva brukes det til?

Hva er kalorier? (colourbox.com)

De fleste vet at kalorier finnes i mat og er noe kroppen bruker når man er i bevegelse. Men hva betyr det egentlig?

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold