Hopp til hovedinnholdet
Nervøs jente (colourbox.com)
Følg ung.no på Snapchat
Følg ung.no på Snapchat

Spiser jeg for mye? Hvorfor føler jeg at jeg er sulten hele tiden?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er en jente på 15 år er ca. 172cm høy og veier rundt 50-55kg. Jeg er aktiv noen dager, men ikke så mye som jeg pleide før. Er veldig stresset over skolen og føler jeg ikke har tid til å gjøre noe annet enn skole arbeid. Jeg føler sultfølelse nesten hele tiden og alt jeg har lyst på er mat, jeg spiser selvom jeg ikke er sulten, men får en sånn skikkelig sultfølelse selvom jeg kjenner at jeg ikke er sulten i magen. Jeg spiser 1 brødskive til frokost(07:00) 2 brødskiver på skolen (10:40) 2 brødskiver eller annet når jeg kommer hjem fra skolen(14:30) så spiser jeg middag kl. 17:30 og til kveldsmat hender det jeg spiser 2 brødskiver eller eple eller frokostblanding. Spiser jeg for mye? Hvorfor føler jeg at jeg er sulten hele tiden?

Besvart 01.12.2017 12:54
 

Svar
Hei

Du har en vekt som er lav i forhold til høyden din, og ut fra KMI (kroppsmasseindeks) er du undervektig. Dette kan være forklaringen på at du føler deg sulten hele tiden. Du er enten midt i, eller i slutten av puberteten, og kroppen din skal i denne perioden vokse, ikke bare i høyden, men man legger på seg mer fett (på hofter, lår, rumpe, bryst), og hvis du ikke har spist nok til å få til dette, så kan det hende kroppen nå prøver å gjøre deg ekstra sulten for at du skal legge på deg litt.

Ut i fra det du skriver at du spiser, så høres det ikke ut som du spiser alt for lite. Kanskje du kan spise litt mer frokost? Hvis man starter dagen med for lite mat, så kan det forplante seg gjennom hele dagen slik at man alltid føler seg litt sulten. 1 brødskive til frokost kan være litt for lite. Hva med å legge til en brødskive til? Eller i det minste spise en yoghurt eller frukt i tillegg?

Det kan også være lurt å spise mellommåltider når du er så mye sulten. Vi anbefaler at man spiser 3-4 hovedmåltider og 1-2 mellommåltider om dagen. Et mellommåltid kan være f.eks. en frukt, grønnsak, litt nøtter eller en yoghurt. Det går litt lang tid mellom lunsj og det du spiser etter skolen, så hva med å legge inn en frukt og litt nøtter i 13-tiden?

Pålegg som er mettende er: egg, makrell i tomat, avokado, majonessalater (italiensk o.l.), cottage cheese med syltetøy, peanøttsmør. Prøv å velg noen av disse påleggene litt oftere, så kanskje du føler du holder deg mett lengre.

Her er en artikkel om det å være sulten hele tiden, les gjerne denne for flere tips!

Hvis du synes dette med kropp, vekt og mat er vanskelig, vil jeg råde deg til å ta en prat med helsesøster om dette. Hun har ofte mange gode råd, og kan være en fin samtalepartner. Du skriver jo også at du er veldig stresset for tiden, og da kan det være greit å lufte tankene hos helsesøster, hun har kanskje noen god råd for stress også?

Jeg har lagt ved litt relevante artikler under svaret, så ta gjerne en titt på disse også.

Lykke til!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Løper i sand (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Hva er det vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt?

Les mer

Selvfølelse og kroppspress

Trist jente ser seg i speilet (colourbox.com)

Vi blir fra ung alder utsatt for tydelige og strenge skjønnhetsidealer, og som følge av et sterkt kroppspress kjemper vi for å være perfekte. Dårlig selvfølese blir konsekvensen for mange.

Må det være sånn?

Av Emilie, ungdomsjournalist

Les mer

Vil du gå opp i vekt?

Opp i vekt

Nokon syns dei er veldig tynne, og vil gå opp i vekt. At ein er veldig tynn kan til dømes skuldast gener eller være ein konsekvens av sjukdom. Vektauke kan vere vanskeleg, og krev systematisk jobbing nett som slanking.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett. Her kan du lese litt om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen.

Les mer

Tips til et sunt og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Slik takler du stress

Tenåring holder ei stor rund klokke foran ansiktet sitt. (www.colourbox.com)

Det kan være veldig belastende for kroppen å være stresset over tid, og derfor er lurt å lære seg teknikker for å mestre stresset.

Les mer

Stressa av press på skolen?

Opplever du press på skolen, hva gjør det med deg? Kommenter gjerne hvordan du opplever det i kommentarfeltet som kommer opp når du har stemt.

Gå til vote


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold