Hopp til hovedinnholdet
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)

Ønsker å legge på meg. Er det karbohydrater eller proteiner jeg trenger mer av?

Jente 19 år
 

Spørsmål

hei jeg er en jente som har veldig lyst til å legge på seg, ettersom at jeg er svært svært svært undervektig jeg kjøpte proteinpulver (litt impulsivt), og leste ingrediensene på pakka, og det sto at det ikke var så mye karbohydrater/kalorier inni ? er det ikke karbohydrater som skal gjøre meg større og ikke proteiner? ekstremt forvirra

Besvart 05.01.2018 15:53
 

Svar
Hei

Takk for at du stiller spørsmål til ung.no

Det er fint at du ønsker å ta tak i kostholdet ditt hvis du er undervektig. Det finnes heldigvis sunne og fornuftige måter man kan benytte for å gå opp i vekt. Jeg har skrevet litt om hvordan du kan få til dette gjennom et energiberiket kosthold litt lenger ned, først skal jeg svare på spørsmålet ditt om proteinpulver og karbohydrater.

Hovedingrediensen i proteinpulver er proteiner. Enkelte proteinpulver har også noe karbohydrater tilsatt, men hvis det er en mengde av betydning er det som regel tydelig anført i tittelen på produktet. Det er ikke veldig mye kalorier i proteinpulver, og ulempen med det er at det ikke inneholder andre næringsstoffer som kroppen din trenger - f.eks. vitaminer og mineraler. Du har helt rett i at det er karbohydratene som først og fremst vil gjøre deg større, spesielt når man tenker på trening. Proteiner er helt nødvendig, men etter en treningsøkt er det karbohydrater som betyr mest. For generell vektoppgang, sett bort fra trening, så er det viktigste at man spiser mer mat, energitett mat og ofte. Energitett mat betyr at det skal være mat som inneholder mye kalorier på liten mengde. Dette er typisk matvarer med mye fett, og det vil du også se går igjen i rådene mine under.

Jeg vil fraråde deg å bruke proteinpulver som metode for vektoppgang. Hvis du nå har kjøpt en helt ny pakke, og den er fra Norge (produkter bestilt i utlandet kan være forurenset med skadelige stoffer og skal ikke brukes), kan du godt bruke den opp, men drikk det da ved siden av vanlig mat, sånn at du også får i deg mat med varierte næringsstoffer i.

Her er mine beste råd for å øke vekten:

  • Bruk et tykt lag myk margarin på brødet
  • Bruk mye pålegg, helst kaloririke: majones, rekesalat, italiensk salat o.l, remulade, peanøttsmør, makrell i tomat. Eller proteinrike: leverpostei, ost, kjøttpålegg, fiskepålegg, egg.
  • Bruk lettmelk eller helmelk som drikke til måltidene
  • Rør inn 1-2 ss raps-/olivenolje i yoghurt og havregrøt
  • Lag supper og sauser med ekstra smør/margarin, matolje eller fløte
  • Ha raps-/olivenolje på salaten
  • Ha raps-/olivenolje i smoothie
  • Bruk ofte fet fisk (laks, makrell, ørret, kveite) i stedet for mager fisk (torsk, sei)
  • Ikke la det gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid
  • Spis kveldsmat hver dag
  • Unngå å bruke lettprodukter
  • Nøtter er veldig kaloririke, og kan spises som et mellommåltid eller på slutten av et måltid. Spis gjerne 2 never nøtter (mandler, valnøtter) flere ganger om dagen

Matolje kan tilføres i overraskende mye mat. Velg rapsolje eller olivenolje, da disse har det sunneste fettet.

Du skal ikke tenke at du skal gå opp i vekt ved å spise ekstra usunn mat. Det er fullt mulig å gå opp i vekt på vanlig, sunn mat, men man må spise den maten som inneholder mye kalorier, og det er typisk mat med mye fett. Det er imidlertid viktig at man spiser mest av den maten som inneholder det sunne fettet, her kan du lese om hvilke matvarer det er.

Det er også viktig å spise ofte.

Hvis du synes dette med kropp og vekt er vanskelig, vil jeg råde deg til å ta en prat med helsesøster eller fastlegen. Det er ikke noe greit å gå rundt med slike følelser helt alene.

Ønsker deg lykke til!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Eg har ei lav vekt- kva skal eg gjøre?

Opp i vekt

Nokon synast dei er veldig tynne, og vil gå opp i vekt. At ein er veldig tynn kan til dømes skuldast genar, at ein et for lite i forhald til eins energiforbruk eller være ein konsekvens av sjukdom. Vektauke kan være vanskeleg, og kan ta tid.

Les mer

Gode vaner for en sunn hverdag

Løper i sand (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Hva er kalorier og hva brukes det til?

Hva er kalorier? (colourbox.com)

De fleste vet at kalorier finnes i mat og er noe kroppen bruker når man er i bevegelse. Men hva betyr det egentlig?

Les mer

Alt du trenger å vite om næringsstoffer

Alt om næringsstoffer (colourbox.com)

Her får du en oversikt over de mest kjente næringsstoffene, hvilke hovedfunksjoner de har, og hvilke matvarer som er gode kilder for de ulike stoffene.

Les mer

Proteinpulver kan være usunt

Proterinpulver (colourbox.com)

Er proteinpulver veien å gå til en fin og veltrent kropp? For de fleste er dette bortkastede penger. For andre kan det være direkte usunt.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn