Hopp til hovedinnholdet
Nervøs jente (colourbox.com)
Følg ung.no på Snapchat
Følg ung.no på Snapchat

Hvordan gå ned i vekt raskest mulig?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei, er jente på 13 år jeg føler meg veldig tykk. Vennene mine snakker hele tiden om at de veier 40-50kg, men jeg veier 65kg.... Jeg er 167cm og det er ca vennene mine også. Trener bare fotball og dans og har egentlig veldig lite muskler. Har kjempe dårlig selvtillit får når vennene mine spør hvor mye jeg veier svarer jeg bare vet ikke, føler jeg er så annerledes. Hva kan jeg gjøre får og gå ned i vekt fortest mulig?

Besvart 18.03.2018 09:26
 

Svar
Hei

Takk for at du skriver inn til ung.no.

Det er ikke anbefalt at en går hurtig ned i vekt. Du bør tenke livstilsendring framfor slanking. Å gå ned i vekt går alltid ut på å øke aktivitetsnivået og å redusere kaloriinntaket. Det handler om å endre på vaner og planlegge kostholdet og aktivitetsnivået. Alle kan i utgangspunktet gjøre det, selv om det kan være vanskelig å endre på dårlige vaner som du har hatt i mange år.

Å endre på vaner betyr at det er noe du skal gjøre resten av livet. Noen ønsker å begynne i det små ved å endre på noen få ting, mens andre går med drastisk til verks. Hvilke usunne vaner har du som du kan endre på? For eksempel er det lurt å kutte ut godteri, brus/sukkerholdige drikker, boller/hvetebakst og annen snacks i ukedagene. Hvis man skal kose seg bør en kun gjøre det en gang i uka og da bør en også begrense seg. Mange vil gå ned i vekt bare ved å kutte ut dette fra kostholdet i ukedagene.

Her er en liste med forskjellige råd som kan hjelpe deg:

1. Det er flott at du allerede trener. Prøv å også å være aktiv utenom treningen. Man bør vær aktiv 60 minutter om dagen. Det kan være å gå til skole eller gå opp trapper framfor å ta heis. All aktivitet hjelper. 

2. Spis regelmessig 4 - 5 ganger om dagen. Du skal ikke sulte deg! La det være mindre måltider og reduser kaloriinntaket blant annet ved å spise mer grønnsaker enn poteter/ris/pasta og fjærfe, kjøtt og fisk. Forsøk å spise mer fisk og fjærfe enn kjøtt, slik at du ikke blir for tung i kroppen når du skal trene senere på dagen. Spis frukt og grønnsaker til mellommåltider.

3. Drikk alltid et glass vann før hovedmåltidene. Det fyller opp magen og gjør at du får en tidligere metthetsfølelse.

4. Reduser saltinnholdet i maten. Unngå ferdigmat, snacks og poseprodukter som ofte inneholder mye salt.

5. Kutt ut sukker og sukkerholdige matvarer, samt annet snop/snacks.

Se flere tips på: helsedirektoratet

Når man er ung, bør man ikke slanke seg uten kyndig veiledning fra voksne. Det er fint å ta dette opp med helsesøster eller fastlegen din. Helsesøster har høyde- og vektkurven din som du har fulgt siden du var født. Da kan du få informasjon om hva som er normalt og eventuelt trygge råd om hva du kan gjøre om du trenger å gå opp eller ned i vekt, uten at det går utover din helse.

Lykke til!

Hilsen helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er det vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt?

Les mer

Tips til et sunt og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse