Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
Gutt spiller på PC (colourbox.com)

Er vekten min normal? Ønsker å gå opp.

Gutt 13 år
 

Spørsmål

Hei, jeg veier ca 38 kg, er det normalt at jeg vil veie 40 kg, jeg bruker appen lifesum for å prøve å gå opp til 40 kg, jeg synes altså at jeg er litt for tynn, er normalt?

Besvart 16.05.2018 17:18
 

Svar
Hei

Takk for ditt spørsmål til ung.no!

Hvilken vekt som er normal for deg kommer an på for høy du er, ettersom du ikke har oppgitt dette så er det vanskelig å si noe om 38 kg eller for lite for deg å veie. Er høyden din mellom 140-154 cm så er vekten helt normal for deg som er 13 år. Noen gutter vokser raskt i lengden, og legger på seg vekt litt langsommere, det kan gjøre at man får noen år i tenårene der man er ganske slank. Dette vil som regel stabilisere seg etter hvert.

Hvis du føler du er for slank, er det ingenting i veien for at du kan gjøre noen endringer i kostholdet slik at du legger på deg litt. Men ta gjerne en prat med helsesøster på skolen din først, hun har en oversikt over hvordan vekten og høyden din har utviklet seg de siste årene, og kan hjelpe deg med å vurdere hva som er normalt for deg.

Her er mine beste råd for å øke vekten:

  • Bruk et tykt lag myk margarin på brødet
  • Bruk mye pålegg, helst kaloririke: majones, rekesalat, italiensk salat o.l, remulade, peanøttsmør, makrell i tomat. Eller proteinrike: leverpostei, ost, kjøttpålegg, fiskepålegg, egg.
  • Bruk lettmelk eller helmelk som drikke til måltidene
  • Rør inn 1-2 ss raps-/olivenolje i yoghurt og havregrøt
  • Lag supper og sauser med ekstra smør/margarin, matolje eller fløte
  • Ha raps-/olivenolje på salaten
  • Ha raps-/olivenolje i smoothie
  • Bruk ofte fet fisk (laks, makrell, ørret, kveite) i stedet for mager fisk (torsk, sei)
  • Ikke la det gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid
  • Spis kveldsmat hver dag
  • Unngå å bruke lettprodukter
  • Nøtter er veldig kaloririke, og kan spises som et mellommåltid eller på slutten av et måltid. Spis gjerne 2 never nøtter (mandler, valnøtter) flere ganger om dagen

Matolje kan tilføres i overraskende mye mat. Velg rapsolje eller olivenolje, da disse har det sunneste fettet.

Du trenger nok ikke bruke appen Lifesum for å klare å gå opp i vekt, hvis du følger noen av disse rådene så kan det godt hende du vil gå opp i vekt. De pleier å være ganske effektive. Hvis man bruker apper og registerer hvor mye og hva man spiser, så kan man bli litt for opphengt i mat, og det er ikke så bra. Forsøk å øk mengden mat til hvert måltid, bruk mer (sunt) fett i maten og spis nøtter. Da vil det mest sannsynlig gå seg til av seg selv.

Lykke til!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vil du gå opp i vekt?

Opp i vekt

Nokon syns dei er veldig tynne, og vil gå opp i vekt. At ein er veldig tynn kan til dømes skuldast gener eller være ein konsekvens av sjukdom. Vektauke kan vere vanskeleg, og krev systematisk jobbing nett som slanking.

Les mer

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesøster eller fastlege.

Les mer

Dette kan du snakke med helsesøster om

Helsesøster

Helsesøster kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Hva er det vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt?

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn