Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Følg julekalenderen til ung.no på Instagram
Følg julekalenderen til ung.no på Instagram

sliter med anoreksi og tvangstanker

Jente 18 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg sliter med at tvangstanker om at jeg må gå x-ant skritt per dag ødelegger og forstyrrer hverdagen og spesielt skolen. Jeg går i 2.kl vgs (tar det over 4 år) og har diagnosen atypisk anoreksi. Har hatt diagnosen i 4år, men slitt med spiseforstyrrelser i godt og vel 10 år. Tvangstankene (jeg tror det er det de er) sier at jeg må gå over 10000 skritt per dag. Jeg vet det egentlig ikke er så mye, men det som har begynt å skje er at jeg går fra skolen tidlig (skulker) så jeg kan gå hjem fra byen (ca 13 km) for å forsikre meg at jeg har gått langt nok. Det blir ofte mellom 15-18000. Jeg klarer ikke la vær. Dagene jeg ikke får gått langt nok får jeg panikk og ekstremt dårlig samvittighet. Hva kan jeg gjøre? Jeg vil jo ikke at skolen skal lide pga dette. Samtidig er det vel sunt å gå mye, er det ikke? Jeg er veldig forvirret. Tusen takk for svar!

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for at du skriver til oss. Det virker som tanker om aktivitet og spising opptar mye av din tid, og at dette går ut over hverdagen din. Da er det bra å søke råd for å finne ut hva man kan gjøre for å få det bedre.

Når man sliter med spiseforstyrrelse er det ofte slik at man går glipp av ting man ellers ville ha satt pris på i livet, siden man må vie så mye oppmerksomhet på alt som dreier seg om mat. Mange savner ting som de likte å drive med før de ble syke, og mange er sinte eller fortvilte fordi de ikke klarer å slutte å tenke på tema som er knyttet til spiseforstyrrelsen. 

Det virker som at du er frustrert og lei av å måtte følge tankene om hva du må gjøre for å holde deg nok i bevegelse. Du må til og med gå tidligere fra skolen for å oppnå antall skritt som du har som mål for dagen. Jeg får inntrykk av at du har en indre motivasjon til å komme deg ut av dette mønsteret. Det er et kjempebra utgangspunkt at du selv reagerer på at tankene du har ikke er gode for deg.

Neste skritt blir å finne ut hvordan du vil forholde deg til dette. Har du krefter til å kjempe i mot spiseforstyrrelsen? Du kan få det til. Tankene dine er egentlig ikke i stand til å styre deg, det er du som styrer tankene dine. Når du får tvangstanker om antall skritt, har du erfaring med at hvis du ikke følger tanken så føler du et stort ubehag. Dette er plagsomt. Men det er ikke farlig. Det som virkelig er farlig, er skadene som spiseforstyrrelsen kan påføre kroppen din.  Ved å stå i mot tankene blir ubehaget etter hvert lettere å takle, samtidig som du vinner tilbake kontrollen over hverdagen din. Dette er en vanskelig jobb, men det er fullt mulig å få til. Det kan være bra å ha støtte på veien, slik at du har noen som kan hjelpe deg å holde fokus. 

Har du en behandler som du snakker med allerede? Da vil jeg råde deg til å fortsette med det.

Hvis du ikke går i samtaler for tiden, kan du tenke på om det er noen du kjenner som du vil involvere. Foreldre, venner, en god lærer eller andre du kjenner. Folk som står deg nær kan støtte deg i hverdagen og følge med hvordan du har det fra dag til dag. 

Gå gjerne til legen din. Det er bra med en helsesjekk hvis du ikke har hatt det på en stund. Legen kan på grunnlag av din generelle helsetilstand si noe om hva som er sunt for deg med tanke på fysisk aktivitet. Du spør om det er sunt å gå mye, og det avhenger av hvilken tilstand kroppen din er i etter så lang tid med spiseforstyrrelse. Det er lurt å få legens vurdering på det. Legen kan også vurdere om du trenger henvisning til for eksempel din lokale DPS.

Du kan også snakke med noen på helsestasjon for ungdom der du bor om du trenger noen å snakke med uforpliktende. Det er gratis og du må ikke stå på venteliste. Der er det folk som kan lytte og gi råd, og de kan sette deg i kontakt med andre i hjelpeapparatet om dere blir enig om at du trenger det. 

Se gjerne på nettros.no, der er det også info om selvhjelp, og nummeret til en støttetelefon du kan ringe til. Prøv også hjelpetelefonen på nummer 116 123, det er anonymt og gratis, og åpent hele døgnet for alle som vil ha noen å snakke med om tunge livssituasjoner. 

Jeg håper at noe av dette kunne være til hjelp for deg. Du kan se mer informasjon i artiklene jeg har lagt nedenfor. 

Jeg ønsker deg alt godt fremover og håper virkelig du klarer å bekjempe spiseforstyrrelsen, gjerne med en eller flere gode støttespillere. Hold ut og husk at du kan få hverdagen din tilbake!

hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Spiseforstyrrelser og følelser

Måler lår (colourbox.com)

Fire av ti 14–15-åringer synes de er for tykke selv når de er normalvektige, og mange tenker på å slanke seg uten at det er behov for det. Andelen øker oppover i tenårene. Slanking, vektkontroll og uheldige matvaner kan øke risikoen for å utvikle spiseforstyrrelser.

Les mer

Anoreksi, bulimi og overspisingslidelse

vekt (colourbox.com)

En person som har en spiseforstyrrelse, vil være overopptatt av mat og plages med konstante tanker om mat, spising, kropp og vekt. Andre sider av livet blir overskygget når svært mye tid og ressurser brukes på handlinger knyttet til mat og spising.

Les mer

Tvangslidelser

Vasker hender (colourbox.com)

De fleste som lider av tvang, har både tanker og handlinger som styres av tvangen. Man blir på en måte overstyrt av meningsløse tanker til å gjøre meningsløse handlinger. Det psykiske ubehaget kan være stort.

Les mer

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer

Selvtillit og selvfølelse

Fornøyd gutt (colourbox.com)

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du forbedre dem?

Les mer

- Jeg hater kroppen min

Jente i vindu (colourbox.com)

Jeg er så misfornøyd med kroppen min. Hva kan jeg gjøre?

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Smiler

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år skal kroppen utvikles fra et barn til en voksen, og i denne perioden er det normalt å føle på usikkerhet og å sammenligne seg med andre.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser