Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
116111.no
116111.no

Gruer seg til å være midtpunkt i egen fest

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg skal ha konfirmasjon til helgen, og gruer meg ganske mye. Kirken osv er ikke noe jeg er så beskrymret for. Men jeg synes det å skulle være midtpunktet i et stort selskap der alle følger med på deg er ledig ubehagelig. Jeg er perfeksjonist og jeg blir bare redd for at jeg skal bli veldig nervøs. Når jeg blir veldig nervøs kan jeg nesten få et slags lite anfall der jeg blir veldig stressa, kvalm, og mister helt matlyst. Dette egner seg ikke helt da jeg skal være midtpunkt i et stort selskap. Jeg vil ikke at vennene og familievenner og familie skal se meg sånn..Jeg vil si jg har en svak versjon sosial angst og jeg er veldig opptatt av å prestere bra både sosialt og innen idrett. Noen tips på hvordan jeg kan roe meg ned? Jeg vil bare at alt skal bli perfekt..

Besvart 09.09.2017 14:13
 

Svar
Hei

Flott at du skriver til ung.no. 

Det høres ut som du gruer deg fælt til egen konfirmasjonsfest. Det kan jeg forstå at må være vanskelig for deg. Er det noen som skal på festen som vet hvordan du har det?

Jeg tenker at det kan være flere ting å gjøre samtidig som kan være til hjelp for deg. Først og fremst ville jeg informert noen hjemme, mamma eller pappa eller begge, om at du kjenner det sånn som du gjør. Vær så konkret du klarer og fortell hva som er vanskelig for deg. Kanskje kan foreldrene dine hjelpe deg å stå i oppmerksomheten. De kan for eksempel holde deg i hånden. Eller de kan snakke med gjestene og begrense taler og oppmerksomhet på selve dagen. Selv kan du huske på å trekke pusten godt, forsøk å finne et punkt å se på eller fokusere på. Noen synes det hjelper å forestille seg gjestene nakne, at ting blir mindre flaut og ubehagelig da. Andre synes tvert imot. Når det er sagt, så er det en kortvarig og egentlig angstopprettholdende strategi.

I et lengre perspektiv er det lurt å jobbe med angsten, og hvordan du kan tåle den best mulig. Når man opplever angst eller det ubehaget man opplever når man får den oppmerksomheten, så reagerer kroppen som at man står i en reell fare. Du kjenner kanskje at pulsen slår litt fortere, at du blir varm, du føler at du blir rød, stemmen skjelver osv. Følelsen du sitter med da, er at du har lyst til å komme bort fra situasjonen, gjemme deg eller kanskje bare forsvinne ned i et hull og bli borte en stund. Det høres kanskje rart ut, men på lang sikt så er det beste du kan gjøre i den situasjonen å gjøre det totalt motsatt av det du tenker at du har lyst til. Med andre ord: Hvis du er redd for at noen skal holde tale for deg, og du har mest lyst til å forsvinne ned i et hull i gulvet og ikke vise deg i det hele tatt, så er trikset egentlig å kanskje reise seg opp for å ta imot "lovordene" eller smile og si tusen takk etterpå. 

En annen ting man som regel gjør når man står i en angstfremkallende situasjon, er at man gjør ting for å unngå at det skal kjennes ubehagelig, eller for at det skal kjennes mindre ubehagelig. Det er jo fornuftig og veldig naturlig. Dessverre gjør det, i det lange løp, at du sier til kroppen din at den situasjonen du opplever som ubehagelig faktisk ER farlig. Da opprettholder du tanken om at det som skjer ER farlig, og kroppen din vil fortsette å reagere med angstsymptomer i den type situasjoner. "Behandlingen" er som sagt å bryte dette innlærte mønsteret og gjøre det totalt motsatte av det du har lyst til i de situasjonene. 

Også må jeg si en ting til deg til slutt her og. INGEN er perfekt! Du sier at du vil gjøre alt perfekt, men det betyr at du da ALDRI kommer til å bli fornøyd, for det er rett og slett ikke mulig! Forsøk å gjøre ting så godt du klarer og vær fornøyd med det! Det er nemlig mer enn bra nok! DU er bra nok!

Jeg ønsker deg masse lykke til, og håper at du får en fin konfirmasjon. 

Hilsen

Camilla (helsesøster)

i samarbeid med ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Nervøs før framføringer eller presentasjoner?

Framføring i klasserom (colourbox.com)

Skal du presentere prosjektet ditt foran klassen? Eller er du trukket ut til muntlig eksamen og gruer deg veldig? Slik takler du nervene.

Les mer

Konfirmasjonsdagen nærmer seg, er du klar?

Gutt knyter slips (colourbox.com)

Det er mye å huske på før den store dagen. Hva skulle du egentlig gjøre under seremonien? Hva med talen? Skal du si noe, i så fall hva? Få gode tips til hvordan du skal komme deg gjennom dagen her!

Les mer

Sjenert eller sosial angst?

Usikker? (colourbox.com)

Du har sikkert følt deg sjenert noen ganger? De fleste vil kjenne på dette i noen situasjoner i livet, og noen vil merker det mer enn andre. Noen kan oppleve at de er mer sjenert i perioder av livet, for eksempel i ungdomsalderen.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Konfirmasjon
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om konfirmasjon