Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Gutt i dusjen (colourbox.com)
Gutt i dusjen (colourbox.com)

Hva kan jeg gjøre hvis jeg har fått en en ukjent kostand på telefonregninga?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei, Pappa har da fått en regning fra Telenor på 997kr. Til vanlig pleier han å få regning på 267kr. Når pappa fikk fakturaen så ringte han Telenor kundeservice og spurte hva de 600kr ekstra var for, og de sa pappa hadde brukt 600kr på Microsoft men pappa har jo ikke gjort det. Han pleier aldri å handle på nettet, og ingen andre i familien bruker det. Jeg har lest at Microsoft sender ut falske fakturaer, men regningen var fra Telenor. Jeh vet ikke hva jeh skal gjøre, er bare redd pappa skal betale for mye siden han har dårlig råd fra før av. Håper dere kan hjelpe meg.

Besvart 16.10.2017 08:32
 

Svar
Hei


Det kan hende din far er blitt utsatt for svindel. Ta det opp med ham. Mobile innholdstjenester, slik som ringetoner, chat eller avstemninger, kjøpes med telefonen og betales over telefonregningen. 

Telenor må kunne bevise grunnlaget for regningen fra Microsoft. Hvis du mener operatøren har fakturert feil, bør din far sende en klage og be om dokumentasjon på at innholdstjenestene er bestilt.'

Han kan også skrive at han trekker fra beløpet for tjenestene han mener ikke er bestilt, når han betaler mobilregningen. E-post regnes som skriftlig klage. Benytt gjerne Forbrukerrådets standard klagebrev.



Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veileding og mekling hvis du og selgeren blir uenig. 

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet 

 

 

 

 

 

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Er du en forbruker?

Vi er alle forbrukere når vi shopper, surfer på nettet og mottar reklame. Men visste du at forbrukere også har rettigheter?

Les mer

- Kaster mobilregningen fordi jeg ikke har penger nå

Kaster mobilregninger (colourbox.com)

Jeg hadde ikke trodd at det skulle koste så mye å bruke mobilen til å være på nettet! Regningen jeg fikk i går har jeg ikke sjans til å betale, og jeg vet det er dumt å utsette det. Men akkurat nå har jeg ikke råd – så jeg legger den bort og håper det ordner seg.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Forbruker
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om forbruker