Hopp til hovedinnholdet
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)

Jeg har ikke matlyst og spiser kanskje 1-2 ganger om dagen. Lenge har jeg hatt angst og depresjon. Nå er jeg redd for å utvikle spiseforstyrrelse. Har dere noen tips om hvordan man holder fast på vekten?

Jente 18 år
 

Spørsmål

Hei jeg har slitet lenge med angst og depresjon og det har gått utover meg fysisk på kroppen min. Jeg spiser kanskje bare 1 eller maks 2 ganger om dagen fordi eg har 0 matlyst. Ingen frokost, ingen lunsj, middag også sover jeg som oftest. Har allerede mange problem som det er og det siste jeg vil utvikle er spiseforstyrelser. Og av og til tenker hjernen min at jeg har det allerede! Så jeg begynner å tro det. Det hjelper heller ikke når folk sier hva ha skjedd med deg? Spiser du ikke lenger? Har dere noen tips til meg? Om kosthold og greier og hvordan man holder fast på vekt (altså ikke svinger opp og ned for mye) og hvordan dette ikke går så langt til å bli en spiseforstyrelser? Takk for svar

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei


Jente 18 år. Takk for at du skriver til Ung.no

Det er bra at du er bevisst de utfordringene du har. Håper du tar i mot  helsehjelp for din psykiske helse. Hvis matlysten forsvinner så er dette alvorlig. Du anbefales å snakke med din fastlege om dette. Det legges ved en del artikler fra oss der du kan få økt kunnskap vedrørende kosthold. Kunnskap er en viktig forutsetning for å kunne gjøre noe med denne vansken du nå har med manglende matlyst.

I tillegg til kunnskap vil trening være viktig for å sikre en sunn kropp psykisk og fysisk. Du skriver at du ligger mye og sover. Når følelsene blir tunge og vanskelige blir vi slitne og trøtte. Energien vår brukes opp på de mange negative tankene. Det kreves stor motivasjon for å klare å gjøre noe med sin egen psykiske helse. For å snu tankesettet kreves det bevisstgjøring og øvelse.

Det å handle og lage sunn mat krever en del energi. Når matlysten blir borte er det viktig at den maten som er i hus virker fristende. Det er viktig å ha som mål å spise fire til fem ganger om dagen. Spis ofte og helle små porsjoner. Hvis du bor med familie vil det være flott om de kan hjelpe deg med å ha tilgang til nok og god mat. Prioriter å bruke energien din til å lage den maten du selv ønsker.

I ditt tilfelle kan en samtale med klinisk ernæringsfysiolog være aktuelt. Din fastlege kan henvise deg. Her kan du få en nøyaktig oversikt hva du trenger å spise for å holde vekten. Du vil få kjennskap til hva du bør spise og hvor mye. Dere vil kunne lage meny ut i fra hva du synes frister.

Lykke til!

 

Vennlig hilsen Helsesøster

 

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan der være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Trening beskytter mot depresjon

Jente løper i skogen (colourbox.com)

Trener du i tenårene, minskes risikoen for depresjon senere i livet. Trening hjelper også hvis du er deprimert nå.

Les mer

Alt du trenger å vite om næringsstoffer

Alt om næringsstoffer (colourbox.com)

Her får du en oversikt over de mest kjente næringsstoffene, hvilke hovedfunksjoner de har, og hvilke matvarer som er gode kilder for de ulike stoffene.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Spiseforstyrrelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om spiseforstyrrelser