Hopp til hovedinnholdet
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)

Jeg er omtrent 160 og veier 57 kilo. Jeg har en typisk kvinnekropp med former som gjør at jeg føler meg feit i blant. Jeg får dårlig samvittighet bare jeg spiser en tacolefse. Jeg trener opp til 7 dager i uken og prøver trene mer, men får ikke lov.

Jente 14 år
 

Spørsmål

Jeg har alltid spist normalt sunt og ikke veldig mye. Jeg begynte på p-piller som 13 åring som gjorde at jeg har lagt på meg litt de siste 2 årene. Jeg er omtrent 160 og veier 57 kilo. Jeg har en typisk kvinnekropp med former som gjør at jeg føler meg feit i blant. Jeg har det siste året sett på kaloriinnholdet i all maten jeg har spist og får dårlig samvittighet bare jeg spiser en tacolefse. Jeg trener opp til 7 dager i uken og prøver å få mamma og pappa til å la meg trene mer, men får ikke lov. Jeg blir stresset av dette. Jeg må hele tiden tenke på hva og hvor mye jeg spiser, hvor mye jeg trener. Jeg spiller fotball, og har alltid vært nesten best, men etter p-pillene og utviklingen har det endret seg litt. Jeg er kanskje nummer 4 på laget nå. Jeg gråter ofte for dette og prøver og trene og trene, men føler det ikke er noe vits for det skjer jo ingen endring! Jeg har blitt opphengt i å telle kalorier og vekta mi at jeg blir så utrolig sliten. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei, og takk for at du skriver til ung.no!
 

Jeg forstår at du blir sliten av å hele tiden telle kalorier og passe vekten din. Det behøver du heller ikke å gjøre. Du har en helt normal vekt i forhold til din høyde og ut fra hvor mye du trener  kan du i prinsippet spise så mye du vil. 

P-pillene dine er ikke skyld i vektøkningen. Det er riktig at vektøkning kan være en bivirkning, men da handler det om væske i kroppen, og ikke om fett, og dette går gjerne over i løpet av de først 3 månedene.

Når man er i puberteten er det viktig å spise nok. Kroppen skal vokse og utvikle seg og alt dette trenger man energi for å gjøre. I puberteten vokser du i høyden, du får kvinnelige former og bryster. Når kroppen blir høyere om mer formfull øker også vekten. Det betyr ikke at du har blitt tjukkere, men at du har endret deg som en naturlig del av puberteten.

Om du spiser for lite, går kroppen i sparemodus. Det vil si at kroppen tror det ikke er mat å få tak i, så den niholder på fettet ved å sette ned forbrenningen. Kroppen prioriterer de viktigste organene som hjerte og lunger. Andre deler av kroppen blir forsømt som hud, hår og negler... I tillegg blir man slapp, uopplagt, man fryser, og man kan føle seg deprimert... 

Om du spiser for lite får du ikke energi til å utvikle deg til en bedre fotballspiller uansett hvor mye du trener. For å oppnå resultater må du få i deg nok mat i forhold til hvor mye du trener. At du bruker p-piller og har fått kvinnelige former er ikke grunnen til at du ikke opplever resultater selv om du trenen mye.

Spis 4-5 måltider om dagen med sunn og variert kost, og sørg for å få i deg næring som er i samsvar med hvor aktiv du er. Jo mer du trener jo mer må du spise. 

Å veie seg ofte, gjør deg bare forvirret. Om man veier seg om morgenen og om kvelden vil man naturlig nok veie mer på grunn av mat og drikke man har fått i seg i løpet av dagen. Det er ikke fett, men næring kroppen trenger og jobber med. Fra dag til dag kan man også veie forskjellig. Det kommer an på hva man har spist. Om man spiser mye salt binder det væske i kroppen, og du vil veie mer. Det er ikke fett. I løpet av menstruasjonsyklusen endrer også vekten seg. Det er på grunn av væske i kroppen som endrer seg med endringene i hormonnivået. 

Jeg synes du skal snakke med noen kyndige om dette. Du kan snakke med treneren din om vedkommende har greie på kosthold og trening. Du kan også snakke med helsesøster på skolen din. Hun har kunnskaper om vekt og kosthold. Helsesøster er vant til å snakke om slike ting, og hun har taushetsplikt. Uansett bør du snakke med noen som kan hjelpe deg ut av denne onde sirkelen.

Det viktigste er at du får hjelp og råd nå, før dette utvikler seg til sykdom. 

Du kan lese mer om kost og idrett på olympiatoppen sine sider. 

Lykke til!

Vennlig hilsen Helsesøster

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Dette skjer hvis du hopper over frokosten

Jente sover ved bordet (colourbox.com)

Kroppen din trenger frokost! Les hvorfor her.

Les mer

Zelda om kosthold

Zelda © Lina Neidestam, distr. strandcomics.no

Glemmer du å spise? Husk å spise variert og sunt, da får du energien til å holde ut dagen. Det gjelder skolematen også.

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Og hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett