Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Gutt i dusjen (colourbox.com)
Gutt i dusjen (colourbox.com)

Hvordan kan jeg få foreldrene mine til å bli sunnere?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei jeg er ei jente på 13 år og eg har hør at man arver utseende av foreldrene sine (liksom kopp,fett og sont) Foreldrene mine e ikkje akuratt noen av de tynneste så eg redd at jeg også kommer til å se ut slikt. Jeg føler det er veldig vanskelig å være sunn hjemme siden av og tilmed lager mamma eller pappa kage eller kjøpe sjokolade eller noen søte boller eller noe sont midt i uken og vi har ikkje noen regler at d er godter kunn på lørdager.eg vil gjerne at vi skulle ha hatt noe sont så hadde det våre så mye lettere Eg vil også gå ned i vekt fortest mulig eller bli høyere. Siden akuratt nå så er jeg ca152cm og veier rundt 50-53kg og eg føle meg tykk og lav så eg vil gå ned i vekt kan dere sei noen gode eksempler på en bra og sunn uka. PS det henner av og til at eg små spis eller får søtsug og da jafser eg i meg alt d goda og søta eg kan eg klarer ikke å stoppe eg har blitt avhenning føler eg og eg e så redd for å bli tykk. Håper eg får svar fortest mulig.

Besvart 24.11.2017 15:05
 

Svar
Hei


Takk for spørsmål!

Det er bra at du bryr deg om å spise sunt. Snakk gjerne med foreldrene dine om dette. Forklar hvorfor det er viktig for deg. Du kan også foreslå at du vil lage mat sammen med dem, og da bruke en sunne oppskrifter.

Dersom du trenger støtte for å snakke med foreldrene dine kan rådgiver, lærer eller helsesøster på skolen kanskje hjelpe deg.

Du har en normal vekt, og trenger ikke å slanke deg. Her er noen råd om sunt kosthold:

  • Spis 3-4 hovedmåltider hver dag, i tillegg til 1-2 mellommåltider. Dette er viktig for god forbrenning, metthetsfølelse og konsentrasjon og energi gjennom hele dagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.Spis frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Velg magre meieri- og kjøttprodukter. Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. Karbonadedeig, kylling og svin er magre kjøttprodukter. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.

Jeg legger ved en artikkel om søtsug. Jeg tror du kan finne svar på noe av det du lurer på der.

Hilsen klinisk ernæringsfysiolog, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Løper i sand (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Tips til deg som er sulten hele tiden

To tenåringsjenter sitter med en skål med frukt foran seg og spiser.

Det er viktig at ungdom spiser nok mat for å kunne vokse og utvikle seg. Vi har råd til deg som ofte føler deg sulten eller aldri er helt mett etter et måltid.

Les mer

Slik blir du kvitt søtsuget

Jente holder en finger foran munnen og hysjer, mens hun holder godteriskum i den andre hånden. Det står en skål med mer godteri foran henne.

Har du ofte lyst på noe søtt? Får du mer lyst på noe søtt utover dagen? Vi gir deg tips til hvordan du kan kvitte deg med søtsuget.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser