Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Bolig (ung.no)
Bolig (ung.no)

Jeg skal ned i vekt. Spiser jeg for lite?

Gutt 19 år
 

Spørsmål

Hei, jeg har bestemt meg for en stund siden og slanke meg, slanket meg ifra september og til jul og gikk ifra 123kg til 105kg, reist nå tilbake etter jul og gått opp ett kg som jeg ikke ser på som ett problem, men jeg skal fortsette nå med min diett og lurte på om dette kan være farlig lite kcal? Er dette jeg spiste sept-des og gikk ned 18 kg. Trente heller egentlig ingen ting. Føler at det er ganske greit med mengde mat i løpet av dagen og jeg vill ikke gå sulten med så mye mat. Dette er altså lavkarbo så jeg er på 20,6 net karbs per dag og rett under 1300 kalorier, kan dette skade meg? Diet Meal 1: 2 knekkebrød (70 kcal) 2 egg (160 kcal) 2 skinke skiver (30 kcal)1 260 Kcal | 3,6 gram net carbs Meal 2: Halv boks picnic (162gram / 235 kcal) 3 Egg (240 kcal) Litt salat, paprika. (25kcal) 500 Kcal | 5,7 gram net carbs Meal 3: Cottage cheese (200gram / 160kcal) 160 Kcal | 4,3 gram net carbs Meal 4: Kylling (250gram / 280 kcal) Broccoli ( 100gram / 35) 315 Kcal

Besvart 06.01.2018 18:03
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

Når det gjelder næringsstoffer, så sier man at det å sette sammen en kost som inneholder mindre enn 1200 kcal, som samtidig inneholder nok næringsstoffer er vanskelig. Derfor skal man unngå dietter som ligger lavere enn dette energimessig. 

Så er det jo også slik at man må skreddersy mengden kalorier ut i fra ens kroppsstørrelse. Jeg vet ikke hvor høy du er, så jeg kan ikke regne ut hvor mange kalorier du trenger per dag, for å dekke den energien som kroppen din behøver for å fungere. 

Det aller viktigste er hvordan du føler deg. Hvordan  går det for deg i hverdagen? Er du sliten og slapp? I så fall kan det være at du behøver å spise mer kalorier. Det kan også hende at du har mangel på vitaminer og mineraler. 

Jeg tenker at kaloriinntaket du har nå er veldig lavt. Men dette vil avhenge av kroppsstørrelsen din og hvor fysisk aktiv du er. 

Når det gjelder næringsstoffer kan du beregne hva maten din inneholder for eksempel på www.kostholdsplanleggeren.no. Dette programmet tar hensyn til alder og kjønn i forhold til anbefalte mengder av ulike næringsstoffer. 

Selv om du skal ned i vekt, så vil 1300 kcal ikke være en energimengde som du kan ligge på resten av livet. Det vil derfor ofte være mer hensiktsmessig å ha et noe høyere inntak. Dette er bra både for kroppen og for psyken. 

Du kan med fordel øke mengden grønnsaker og frukt i kosten din. Disse inneholder ikke karbohydrater som vil påvirke vekten din, på samme måte som karbohydrater fra sukker og liknende. 

Jeg er helt enig med deg i at den ene kiloen du gikk opp i jula ikke er noe å stresse over. Kroppen inneholder store mengde vann, og dette kan gi variasjon i vekt fra dag til dag og faktisk i løpet av noen timer. 

Håper du fikk svar på det du lurte på! 

Ønsker deg alt godt!

Hilsen klinisk ernæringsfysiolog, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Lavkarbo - hva er det?

Lavkarbo (colourbox.com)

Det er mye forvirring rundt hva lavkarbodietter er. Her ønsker vi å forklare hvorfor kroppen trenger karbohydrater, og hva en lavkarbodiett er. Les også treningskonsulentens tips nederst i artikkelen.

Les mer

Hva er kalorier og hva brukes det til?

Hva er kalorier? (colourbox.com)

De fleste vet at kalorier finnes i mat og er noe kroppen bruker når man er i bevegelse. Men hva betyr det egentlig?

Les mer

Alt du trenger å vite om næringsstoffer

Alt om næringsstoffer (colourbox.com)

Her får du en oversikt over de mest kjente næringsstoffene, hvilke hovedfunksjoner de har, og hvilke matvarer som er gode kilder for de ulike stoffene.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse