Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Bolig (ung.no)
Bolig (ung.no)

Er jeg feit? Hva kan jeg gjøre for å bli tynnere? Tar jeg feil?

Jente 14 år
 

Spørsmål

hei, jeg er en jente på 14 snart 15 og jeg veier 100 kg, jeg er ca. 175cm. Jeg ser på meg selv som feit og min tidligere stemor og far synes jeg er feit og bkstaveligtalt slo hånden min unna når jeg skulle ta mer mat eller mer godteri. Mormoren min begrenser også matintaket mitt fordi hun synes jeg er feit. jeg hater min egen kropp, men jeg har ikke tolmodighet til å trene og jeg har det ikke så bra mentalt. hva kan jeg gjøre for å bli tynnere? jeg vil bare ikke føle meg sånn her lenger. moren min sier alltid at jeg ikke er feit, men i dag sa hun at å spise noen skjeer med is var dårlig for kroppen min. jeg tror ikke at noen gutter liker meg heller pga at jeg er feit. alle guttene jeg kjenner vil bare ha tynne jenter. Er jeg feit? Hva kan jeg gjøre for å bli tynnere? Tar jeg feil?

Besvart 25.01.2018 11:54
 

Svar
Hei jente 14 år.

Takk for at du skriver til Ung.no!
Du lurer på om du er overvektig, og hva du kan gjøre for å bli tynner. Du er en lang og flott jente, men vekten din er allikevel for høy for en på din alder. Jeg skjønner at det går inn på deg når dine nærmeste kommenterer vekten din og ikke går frem på en helt god måte for å hjelpe deg.
Det du trenger er konkrete råd og hjelp til å se på hvordan du kan endre kostholdet ditt slik at du kan gå gradvis ned i vekt. Det beste er at du også blir litt mer aktiv, men du vil gå ned i vekt selv om du ikke trener så mye. Det tar bare litt lengre tid.
Det som er positivt med å komme i gang med å være aktiv, er at det også hjelper på det mentale. Derfor kan det å begynne å trene være godt for deg på så mange måter.

Når du skal gå ned i vekt handler det alltid om å endre på kostholdet sitt, på vaner og uvaner, og på å gjøre en innsats for å bli mer aktiv. Det er ikke alltid så lett å vite hva man bør spise, og mange tror at man må spise så lite, men slik er det ikke. Det er viktig å spise nok mat. Du skal spise 4-5 måltider om dagen med sunn og variert kost. Det gjør at kroppen din får nok næring, samtidig som du spiser slik at kroppen øker forbreningen og vekten går ned. 
Med god kyndig hjelp, vil det gå lettere. Det jeg derfor vil råde deg til, er at du tar kontakt med helsesøster på skolen din for å få hjelp.
Der kan du få hjelp til å se på kostholdet slik det er pr i dag, og hvordan du kan gjøre enkle grep for å forandre på det slik at det blir sunnere.
Du får trygge råd til hvordan du går frem uten at det går ut over helsen din.

Det er også lettere å gjennomføre endringer når du har en god støttespiller. Helsesøster kan være en god støtte for deg. Det som også kan være lurt, er å snakke med foreldrene dine om planen din. Slik at de vet og kan støtte og hjelpe deg på en god måte. Det betyr at de heier på deg og legger til rette for at du kan spise sunnere, og være mer aktiv.

Det er mange som ikke liker å trene, men dette er ofte noe som kan forandre seg når du finner en aktivitet du liker å holde på med. I artikkelen "Kom i gang med trening", kan du tips som kan hjelpe deg med å finne motivasjon. Det er lurt å tenke at dette er noe du gjør for din egen del, og fordi du ønsker en positiv forandring. 
Din innstilling til endringen som skal skje er viktig. Det kan komme dager som er tøffe og vanskelig, og du kan ønske sunt kosthold og trening dit pepperen gror. Det som da er vitkig er at du har noen å snakke med om dette. Helsesøster, foreldre eller andre du har tillit til og får støtte av.

Jeg har lagt ved en del artikler nedenfor som kan være til stor nytte for deg.

Håper dette kan hjelpe deg, og jeg ønsker deg lykke til!

Vennlig hilsen helsesøster.

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesøster eller fastlege.

Les mer

Kom i gang med treningen!

Joggesko (colourbox.com)

"Jeg har ikke penger, jeg har ikke utstyret, jeg har ikke tid?" Kjenner du deg igjen? Det finnes mange årsaker til å utsette treningen.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Mengden du spiser påvirker vekten din

Hamburger (colurbox.com)

Størrelsen på brusflaska, potetgullposen eller hamburgeren har stor betydning for om du får i deg for mye kalorier eller ikke. Får du for mye kalorier daglig, vil du legge på deg.

Les mer

Kort om selvtillit og selvfølelse

Gutt (colourbox.com)

Selvtillit og selvfølelse er to begrep som ofte blir brukt om hverandre. De kan imidlertid bety litt forskjellige ting, og det ene kommer ikke nødvendigvis etter det andre.

Les mer

Om selvfølelse og hva du kan gjøre for å bedre den

Gutt i en eng (colourbox.com)

Selvbildet og selvfølelsen påvirkes av mange forskjellige forhold. Når du vet mer om hva som påvirker selvfølelsen din, kan du også jobbe med å gjøre den bedre.

Les mer

Øvelser til deg som har et anstrengt forhold til mat, kropp og vekt.

Jente som veier seg selv (www.colourbox.com)

Selvhjelpsøvelser kan være et nyttig arbeidsverktøy for å bli mer kjent med egne tanker og følelser, og bli mer bevisst på spiseforstyrrelsens betydning og mønstre i hverdagen. Øvelsene kan hjelpe deg på veien mot å bli frisk.

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Smiler

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år skal kroppen utvikles fra et barn til en voksen, og i denne perioden er det normalt å føle på usikkerhet og å sammenligne seg med andre.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett. Her kan du lese litt om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Pubertet
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om pubertet