Hopp til hovedinnholdet

Jeg hater vekten min! Vil ned i vekt til ungdomsskolen...

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er en jente som starter på U-Skolen Jeg begynner snart på Ungdumsskolen og der må vi måle oss og veie oss. Men dette er problemet» jeg veier 78/79 KG! Jeg hater vekten min! På skolen så føler jeg at jeg må trekke inn magen og lell så sier de at jeg er feit. Ingen vet vekten min, bare meg. Alle andre jentene snakker bare om andres kropper, rompe og pupper! De er kjemmpetynne og flere av dem har spiseforstyrrelser. Jeg føler meg dum som er så tung. Jeg har blitt kaldt BIG UGLY COW, feite jævel, feiting, bigfoot OSV. Jeg er DRITTA lei av dette, nå begynner jeg på Ungdumsskolen snart og jeg gruer meg forferdelig mye til at jeg må veie meg, jeg tror at om jeg ikke veier ca 65 KG blir jeg ringt hjem eller no. Jeg tror de kommet til og si ÅJJ. Det er jo ikke normalt og veie så mye! Jeg har vurdert og slutte og spise litt sånn at jeg går ned i vekt. Det er bare 56 dager til Ungdumsskolen sånn at jeg begynner og få det litt travelt. Skulle skrevet mere men er ikke mere ord igjen.

Besvart 27.06.2018 15:21
 

Svar
Hei!

Takk for at du kontakter oss i ung.no!

Jeg forstår på deg at dette virkelig ikke er noe lett for deg. Det synd å høre at du føler det sånn angående din egen kropp, og at du får stygge kommentarer fra andre rundt deg. Det er ikke greit! 

Det første jeg må spørre deg om, er om du har snakket med noen voksne om dette problemet? Har du pratet med noen om at du føler det sånn som du gjør angående egen vekt, ungdomsskolen, veiing og kommentarer? Det er veldig viktig at du prater med noen om dette. Å sitte alene med slike følelser er ikke bra, og selv om det kanskje ikke føles sånn nå, så vil det bli lettere om du prater om det. Hvis du synes det er vanskelig å prate med foreldrene dine om dette, kan du snakke med helsesøster. Husk at det kan godt hende at helsesøster på skolen din er der også i sommerferien. Det kan du undersøke.

Når ungdom sliter med vekten, så er det viktig at man følges opp av helsepersonell. Det betyr at du ikke skal holde på med noe slanking eller store endringer på egen hånd, du må kontakte enten fastlegen din eller helsesøster for å få hjelp og veiledning. Visste du at det i mange kommuner finnes tilbud til ungdom som trenger hjelp med vekten? Dette heter Frisklivssentral, og helsesøster eller legen din kan fortelle mer om hvilke tilbud som er i din kommune.

Du må ikke grue deg til veiingen på ungdomsskolen. Ingen voksne kommer til å si "oi" når de ser vekten din. Helsesøster er vant til at ungdom veier forskjellig, og hun møter ofte jenter og gutter som har en litt høyere vekt enn andre. Du trenger heller ikke si til noen klassekamerater hva som er vekten din, om du synes det er ubehagelig. Om helsesøster ringer hjem til foreldrene dine er det en bra ting, fordi da kan dere sammen prøve å finne ut av dette. Jeg vil tro foreldrene dine ønsker deg alt godt, og ønsker å hjelpe deg når du har det vanskelig.

Det at du får stygge kommentarer fra klassekamerater er ikke ok. Det grenser til mobbing, og hvis det ikke slutter nå som du begynner på ungdomsskolen, så må du snakke med noen voksne på skolen om dette. Det er ikke greit å kommentere vekta til andre, uansett om det er tynne, normalvektige eller overvektige personer.

Selv om jeg skjønner at du har lyst til å gjøre endringer nå i sommer, så må du ikke begynne med noe drastisk på egen hånd. Å spise lite mat er ingen god idé, det kan du lese om her. Det betyr ikke at du ikke kan gjøre smarte endringer i sommer, men du må snakke med foreldrene dine eller helsesøster og finne ut hva som kan være greit å starte med.

Her er noen generelle tips:

  • Spis mer grønnsaker! Ha grønnsaker som mellommåltid (f.eks. en gulrot) og ekstra grønnsaker på middagstallerkenen
  • Spis to frukt hver dag, gjerne som mellommåltid
  • Bytt ut noen brødmåltider om dagen med havregrynsgrøt eller knekkebrød
  • Ha godteri/snop/snacks/kaker/brus o.l. kun én dag i uka

Her kan du lese vår guide til hvordan man får til smarte endringer i kostholdet!

I tillegg er det lurt å være i fysisk aktivitet hver dag, og vi anbefaler 60 minutter for ungdom på din alder. Finn en aktivitetsform som du liker, og utnytt sommer og fint vær til å være ute! Jeg legger ved noen artikler om dette som du kan se på.

Ønsker deg alt godt og lykke til!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

20 gode råd til sunn og billig mat

20 tips til sunn og billig mat (colourbox.com)

Her har du 20 tips til hvordan du kan gjøre sunne valg i butikken uten å blakke deg helt.

Les mer

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan der være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

Selvhjelpsøvelser på veien mot å bli frisk av spiseforstyrrelse

Jente som veier seg selv (www.colourbox.com)

Øvelsene kan hjelpe deg med motivasjon til å ta imot hjelp for spiseforstyrrelsen. Det er viktig med hjelp for å bli bra. For å bli frisk av en spiseforstyrrelse, er regelmessige måltider helt avgjørende.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn