Hopp til hovedinnholdet

Hvorfor går jeg opp i vekt?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er en jente på 16 år. Jeg er 170 cm høy og veier nå 65 kg. Jeg spiser litt under 2000kcal hver dag, men går fortsatt opp i vekt? Jeg trener 4 ganger hver uke, styrke og kondisjon. Men går fortsatt mer og mer opp. Dette startet for 1 år siden, da veide jeg 57kg. Jeg passer på inntaket mitt av fett, protein og karbohydrater. Men jeg går fortsatt opp, så jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil. Jeg vil ikke ha litt ekstra fett på magen, jeg føler meg feit hele tiden. Og det er ikke en hyggelig følelse. Jeg vet at når man trener går man opp i vekt, men jeg opplever å legge på meg enda mer fett. Noen ganger vil jeg ikke trene eller spise, føler at ingenting hjelper

Besvart 07.12.2018 15:51
 

Svar
Hei!

Takk for ditt spørsmål til ung.no!

Så flink du er som trener hele fire dager i uka, og passer på hva du spiser. Jeg skjønner at det er frustrerende for deg å oppleve at vekta di går oppover selv om du spiser begrenset med mat.

Det er ikke så godt å si hva det er som gjør at du går opp i vekt når du er såpass aktiv, og passer på hva du spiser. Har du et høyt inntak av godteri og junkfood i helgene? Det kan ødelegge veldig mye, om man er flink på hverdager, men spiser store mengder i helgene.

Noen har også veldig lav forbrenning rett og slett, og tåler lite mat før man legger på seg.

Jeg kan ikke gi deg noe godt svar på hvorfor du legger på deg, uten å vite akkurat hva og hvor mye du spiser. Jeg synes derfor du skal ta en tur innom helsesøster på skolen din, og snakke med henne om dette. Noter gjerne ned hva du spiser i en uke, og ta med dette, så kan dere se på det sammen. Da er det viktig at du spiser sånn som du pleier, og får med absolutt alt av mat og drikke. Det at du føler deg feit kan også være greit å få pratet med helsesøster om. Det høres ikke noe kjekt ut å ha det sånn.

Lykke til!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesøster eller fastlege.

Les mer

Det du trenger å vite om styrketrening

trener styrke (www.colourbox.com)

Styrketrening for større muskler, for å gå ned i vekt, for å bedre helsa eller for å bli sterkere? Her får du tipsene!

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Lurer du på hva det er vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt? Det kan være vanskelig å vite. Dersom du ønsker en vurdering av vekta di anbefaler vi at du snakker med fagpersonell som lege, helsesøster eller ernæringsfysiolog.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn