Hopp til hovedinnholdet

Hva er normalvekt for min høyde og alder?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei, jeg trenger virkelig hjelp. Jeg er ei 13 år gammel jente. Er ca 167 cm høy og veier ca. mellom 85 og 90 kg! Vet det er MYE. Har før at dette er vanskelig men hva er ca. Normalvekt for denne høyden og alderen? Jeg prøver å ta et tak, spise mindre godteri og potetgull samt brus. Prøver å spise litt mindre. Og nå skal jeg gå mer. Jeg elsker å ake, så da går jeg opp både veier og jorder. Høres dette bra ut? Kommer jeg til å gå ned i vekt? Har ikke tenkt til å gjøre dette alene. Skal få med foreldrene og søsteren min ut å gå og ake. Men, hvor mye burde jeg gå ned? Hvor mye kan jeg greie å gå ned på en uke f.eks? Og ja, jeg vet dette skal være langsiktig og ikke gjøres på kort tid;) Hilsen jente13 år. Vær så snill å hjelp meg! Vil ikke få dårlig samvittighet på grunn av vekten...

Besvart 27.12.2018 11:01
 

Svar
Hei, og takk for at du skriver til ung.no!
 

Det er ikke en bestemt vekt som er normalt for en med din høyde. Det normale er forskjellig fra person til person. Vi er alle født med vår spesielle kroppsbygning, som igjen er bestemt av arv fra egen familie. Derfor kan jeg ikke si noe om hvorvidt du er overvektig eller ikke, eller hvor mye du eventuelt bør gå ned i vekt.

Mange regner ut sin BMI (body mass index) og ut i fra hvilket tall man får ser om man er overvektig eller undervektig. BMI er kun et generelt måleinstrument og er ikke et fasitsvar. Noen er svært tynne og har alltid vært det uten at det er noe galt, mens andre har en mer kraftig benbygning og mer muskler som gjør at man får høyere BMI uten at man er overvektig. Det er derfor viktig å ikke se på disse måleinstrumentene som fasitsvar på om du er innenfor normalen.

Har du spørsmål om vekt er det lurt å ta dette opp med helsesøster på skolen din. Helsesøster har høyde- og vektkurven din som du har fulgt siden du var nyfødt baby. Da kan du få informasjon om hva som er normalt for akkurat deg og eventuelt trygge råd om hva du kan gjøre om du trenger å gå ned i vekt uten at det går utover din helse.

Det kan være helseskadelig for deg å begynne å slanke deg uten kyndig veiledning i din alder. For å holde kroppen sunn og frisk må man spise 4-5 måltider om dagen med sunn og variert kost, og være i aktivitet flere dager i uken. Det er viktig at kroppen får næring som er i samsvar med hvor aktiv du er. Jo mer du trener jo mer må du spise. Når man er i puberteten er det ekstra viktig at man ikke mister for mye vekt. Kroppen skal vokse og utvikle seg og alt dette trenger man energi for å gjøre.

Når det gjelder slanking, så går det alltid ut på å øke aktivitetsnivået og å redusere kaloriinntaket. Det handler om å endre på vaner og planlegge kostholdet og aktivitetsnivået. Alle kan i utgangspunktet gjøre det, selv om det kan være vanskelig å endre på dårlige vaner som du har hatt i mange år.

Her er en liste med sunne råd som kan hjelpe deg inntil du får snakket med helsesøster:

  1. Tren regelmessig fettforbrennende trening. Det vil si trening der du blir svett og sliten, og som gjerne varer i timesvis. Det kan være jogging, sykling, svømming, padling, langrenn, rollerblades, fjellturer, aerobic, dansing etc. Start gjerne forsiktig. Det kan være nok med 15 minutter til å begynne med. Deretter øker du både treningslengden, hyppigheten på treningsøktene og intensiteten gradvis.
  2. Spis regelmessig 4 - 5 ganger om dagen. Du skal ikke sulte deg! La det være mindre måltider og reduser kaloriinntaket blant annet ved å spise mer grønnsaker enn poteter/ris/pasta og fjærfe, kjøtt og fisk. Forsøk å spise mer fisk og fjærfe enn kjøtt, slik at du ikke blir for tung i kroppen når du skal trene senere på dagen. Spis frukt og grønnsaker til mellommåltider.
  3. Drikk alltid et glass vann før hovedmåltidene. Det fyller opp magen og gjør at du får en tidligere metthetsfølelse.
  4. Reduser saltinnholdet i maten. Unngå ferdigmat, snacks og poseprodukter som ofte inneholder mye salt.
  5. Kutt ut sukker og sukkerholdige matvarer, samt annet snop/snacks.

Se flere tips på: helsedirektoratet

Lykke til!

Vennlig hilsen Helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesykepleier eller fastlege.

Les mer

Dette skjer hvis du hopper over frokosten

Jente sover ved bordet (colourbox.com)

Kroppen din trenger frokost! Les hvorfor her.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn