Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Gutt i dusjen (colourbox.com)
Gutt i dusjen (colourbox.com)

jente 19; grubler og er mye sliten 

Jente 19 år
 

Spørsmål

Hei, jeg visste ikke helt hvilket emne jeg skulle trykke på. Men jeg stresser veldig mye om dagen og bekymrer meg. Noen ganger kan det bli veldig overveldende. Jeg er veldig bekymret for fremtiden, for at jeg ikke skal få en utdannelse eller jobb. Jeg stiller veldig høye krav til meg selv, noe som gjør at jeg blir sliten i lengden og går på mange smeller mentalt. Når jeg blir sliten så får jeg heller ikke gjort det jeg skal. Og det at jeg stiller høye krav kan også gjøre at jeg bare ikke gjør det fordi jeg er redd for at det ikke skal bli bra nok. Så tenker jeg og grubler mye heletiden. Klarer ikke helt å holde fokusere på ting. Jeg føler meg veldig sjeldent bra nok fordi jeg føler det er så mye press på at man skal være god på så mange områder på engang. På skolen, med venner, trening, sosiale medier og så videre. Har du noen råd?

Besvart 05.03.2017 21:46
 

Svar
Hei

Takk for at du skriver til oss. Det er leit å høre at du har det tungt i hverdagen, med mye press og følelsen av å ikke strekke til. Du forteller at du er ofte sliten, og at høye forventninger bygger seg opp sånn at du nesten vegrer deg for å ta tak i ting. 

Det som du forteller om er det nok flere som kjenner seg igjen i. Å skulle klare å være god nok på mange områder i livet kan for mange føles som en stor og tung oppgave. 

Du skriver at du grubler mye over ting. Hvis man bruker mye tid på å tenke, gruble og bekymre seg, kan de vonde følelsene (som du sikkert vet) bli forsterket.

Husk at det er du som styrer tankene dine, ikke omvendt! Du kan trene deg opp til å ta kontroll på de tankene som plager deg.  Du kan prøve å si til deg selv at "det er bare tanker" eller "det er bare forventninger". Det er slik med både bekymringstanker og forventninger at de riktignok kan være utrolig ubehagelige,- men ikke farlige. Prøv å minne deg selv på dette, og se om det hjelper.

Det kan av og til være en befriende tanke at man ikke behøver å gjøre noen verdens ting, at man styrer sitt eget liv, og at hvis man gjør sitt beste så er det faktisk godt nok. Du virker som en person som er innstilt på å gjøre en innsats, siden du setter forventninger til deg selv. Hva om du prøver å eksperimentere litt med å ikke ta ting så tungt, men prøve etter beste evne og hvis det ikke blir så bra som du ønsket så kan du øve deg på å tåle den følelsen.

Å ikke føle seg bra nok kan dreie seg om følelser som for eksempel skam, sinne og tristhet. Hva passer best for deg? Hvordan tror du du kan jobbe med den følelsen? Det vi vet, er at dersom man holder ut i en følelse så vil den etter hvert gi seg og bli svakere.

 

Kanskje du kan forsøke å spørre deg selv: "er disse tankene til hjelp for meg?" eller "er det nyttig for meg å bekymre meg for dette?" Du kan lese mer om hvordan du kan jobbe med de negative tankene i noen av artiklene jeg har lagt ved under. 

Det kan være lurt å finne noen trygge tanker som gjør deg rolig. Lag gjerne en liste av tanker som du liker. Det kan være steder du har vært på, personer som gjør deg trygg, morsomme situasjoner du kan huske eller et bilde i hodet som får frem gode følelser. Når gruble-tankene kommer kan du forsøke om det hjelper å bytte dem ut med en av disse tankene. Dette kan kanskje virke litt for enkelt, men med litt øving er det flere som syns det fungerer.

Det kan høres ut for at du har mange ting å bære på. Jeg lurer på om det er aktuelt for deg å oppsøke noen å snakke med? Det er veldig vanlig å være usikker på dette, men de aller fleste er lettet etterpå. Det er ensomt å være alene om vonde følelser og stressende tanker. Du skal ikke trenge å sitte alene med problemene. 

Stikk innom helsestasjon for ungdom i den kommunen du bor i. Der får du snakket med noen som har taushetsplikt og som kan gi deg råd og støtte. Du kan også gå til legen din. Om du forteller hva du sliter med der, så kan legen hjelpe deg å vurdere hvilken oppfølging som kan passe for deg. Siden du er så mye sliten kan det uansett være bra med en helsesjekk. 

Husk at det alltid er lurt å være åpen om vonde ting. Det krever mot, men det lønner seg som regel. Har du noen rundt deg som du virkelig tror kunne ha skjønt situasjonen din? En du ser for deg er god å prate med nå? Da ville jeg ha tatt sjansen på å fortelle. Sannsynligvis blir du overrasket over hvor fint det kan være å få litt støtte og forståelse.

Jeg ønsker deg alt godt videre og håper du fikk svar på det du lurte på. Skriv gjerne tilbake hvis det er mer du vil ha svar på!

Lykke til! 

hilsen psykologen

 
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer

- Jeg føler på press fra alle kanter, og trenger noen å snakke med

Jente ser på mobiltelefonen sin (colourbox.com)

Jeg føler at det meste i livet er et ork, og jeg vet ikke hvordan jeg skal klare alt. Jeg trenger noen å prate med om disse følelsene.

Les mer

Stressa? Appen SMART kan hjelpe deg

Stressa jente med skolearbeid

Du kan oppleve stort stress hvis du utsettes for en krise eller katastrofe, eller du kan kjenne økt stress om du har mye arbeidspress og oppgaver du skulle ha gjort. På SMART-appen finner du tips, råd og øvelser for å takle stress.

Les mer

Derfor føler du deg alltid trøtt og sliten

Sovner foran pc'en (colourbox.com)

Føler du deg konstant trøtt og sliten? Da er du ikke alene.

Les mer

Hva skal til for at du kjenner deg god nok?

Glad gutt hopper (colourbox.com)

Presset blant unge i dag er stort. Du skal være pen nok, flink nok, tøff nok, men fremdeles "normal" nok til å ikke skille deg ut. Finn ut hvorfor du er GOD NOK her!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Selvtillit og selvfølelse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om selvtillit og selvfølelse