Hopp til hovedinnholdet

Gruer meg til å sove borte

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er en jente på 13 år som gruer meg veldig til å sove borte. Plutselig var dagen her. Jeg har gruet meg mye og tenkt mye på det generelt. Klassen skal på skoletur ut i skogen og jeg har problemer med veldig hjemlengsel. Alt startet da jeg aldri fikk sove på fotballcuper og overnattinger. Foreldrene mine har kjøpt reseptfrie sovetabletter til meg, men jeg vet ikke om de funker på meg! Jeg blir bare så veldig deprimert og trist av natten, pluss at jeg skal sove i telt med noen i klassen jeg ikke kjenner så godt. Hva skal jeg gjøre??

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Du er ikke alene om å grue deg til å sove borte. Når man er trøtt oppleves gjerne alle følelser ekstra sterke. Det kan forklare at du blir ekstra deprimert og trist om natten.

Du kan lære mye av å utfordre deg selv på områder som oppleves vanskelig. At du stiller spørsmål er et godt utgangspunkt til å finne mer ut av hva som skjer inni deg, og mellom deg og andre. Du skriver at du har hatt noen dårlige erfaringer på fotballcuper og overnattinger tidligere. Du trenger altså å få noen nye erfaringer med at du fint klarer å sove borte. Kanskje det hjelper å lage en plan for hva du kan gjøre for å klare deg alene på overnatting. Og hva du kan gjøre hvis det blir vanskelig. Det kan være lettere å prøve og utfordre seg selv hvis man har en plan. Og øv kanskje på å sove over hos noen du kjenner godt først, og så kan du gradvis prøve deg på å sove mer ukjente steder alene. 

Her får du noen andre tips også til hva du kan prøve ut:

Å være redd er en viktig følelse. Mange er for eksempel redd for å bli såret. Følelsene kan hjelpe deg til å ta gode valg, men noen ganger kan følelsene påvirke deg til å ta valg som ikke hjelper deg videre. Å være redd for å fly kan for eksempel føre til at man unngår å bestille flyreiser. Det er vanskelig å slutte å være redd for å fly hvis man aldri gjør det.

Begynn med en følelse du vet du kjenner på innimellom. For eksempel sint, trist, sur, sjalu, irritert eller redd. Du kan prøve å tenke over hvor i kroppen du kjenner følelsen. Så kan du prøv å tenke over hvilke situasjoner, og i hvor stor grad du kjenner på følelsen, for eksempel hjemme, på skolen og når du er sammen med venner. Bruk en skala fra 1 til 10, hvor 1 betyr at du ikke kjenner på den følelsen og 10 betyr at du kjenner veldig mye på den følelsen. På denne måten kan du bli mer bevisst på følelsene dine og legge merke til at de ofte endrer seg i styrke: Du kan være litt glad, ganske glad, enda mer glad og kjempe eller superglad. Hvis du for eksempel har opplevd noe trist, kan du oppleve at etter som tiden går, avtar tristheten.

Følelser og tanker henger sammen. Det kan også hjelpe å lære seg metoden psykologisk førstehjelp. Mange helsesøstre kan denne metoden, så du kan gjerne be om hjelp til å øve litt sammen med helsesøster. 

Hvordan du reagerer følelsesmessig påvirkes av hvordan du tolker situasjonen. Følelsene kan hjelpe deg til å handle lurt og raskt i en situasjon. De kan for eksempel hjelpe deg til å være omsorgsfull mot andre som ikke ser ut til å ha det bra. Men noen ganger kan følelsene lure deg. Du kan føle deg dum selv om du ikke er det. Du kan bli redd selv om situasjonen ikke er farlig. Du kan bli sint uten at noen har gjort deg urett. Derfor er det ikke alltid så lurt å stole blindt på følelsene, men sjekke ut om det virkelig er grunnlag for dem. Ved å være bevist hva du føler og i hvilken situasjon følelsene kommer, har du bedre mulighet til å gjøre noen forandringer så det blir bedre.

Mange har opplevd å føle seg dum hvis de sier noe feil som mange hører på, men de er jo ikke dum av den grunn. Alle gjør feil innimellom, vi er bare mennesker som skal lære av våre erfaringer. Hvis vi ikke trår feil eller prøver noe nytt, kommer vi heller ikke videre. Så du skal ikke være så redd for å gjøre noe feil eller komme i en vanskelig situasjon, - det er læring hele tiden.

Ta gjerne kontakt med helsesøster eller andre voksne du kan snakke med. Det kan hjelpe å snakke om noe som er vanskelig.

Lykke til videre.

Vennlig hilsen Helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Helsesykepleier

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Oversikt over gode hjelpetjenester

Jenter bruker mobilen sin (colourbox.com)

Her finner du oversikt over gode hjelpetjenester for deg som har det litt vanskelig for tiden, eller deg som har spørsmål om alt fra problemer hjemme, alkohol, kropp og helse, til verneplikt og førerkort.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser