Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
116111.no
116111.no

Får ikke sove pga angst

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg sliter med å få sove om kvelden.. Da det var på sitt verste, for litt over en måned siden, sovnet jeg ikke før kl. 03:00 og våknet igjen kl. 06:00.. Altså.. bare 3 timer med søvn. Det begynte å bedre seg litt etter hvert.. Jeg gikk fra å bare sove i 3 timer hver natt, til å sove i rundt 7 timer hver natt. Det varierer uansett hvor mye jeg sover.. I natt sov jeg faktisk i 9 timer, og det gjorde jeg i de forrige nettene også. Grunnen til at jeg ofte ikke får sove, er nok pga stress/angst.. Hver kveld, når jeg skal legge meg, blir hele kroppen min full av angst! Jeg vet ikke helt hva det er jeg er redd for, men jeg tror det er redselen for å IKKE sovne til det og det tidspunktet. Da sovner jeg ikke, og ligger ofte bare og tenker på hvordan jeg skal bli kvitt denne angsten.. Tenker ofte mer på å BLI KVITT selve angsten enn det å sovne til tiden.. Så.. jeg har altså angst når jeg skal legge meg, og da får jeg ikke sove! Noen tips/råd til hva jeg bør gjøre?? (:

Besvart 09.08.2017 19:55
 

Svar

Hei

Så bra at du er opptatt av å sove godt og nok. 

Angst er en følelse av frykt, redsel eller ubehag. Følelsen kan kjennes som uro og kroppslig ubehag, som for eksempel hjertebank, skjelving, svette, kvalme eller svimmelhet. Noen kan få følelsen av å ikke få nok luft og av å besvime. Ubehaget kan bli så vondt at man begynner å unngå situasjoner der angsten har oppstått. 

Angst er en reaksjon som alle mennesker har bruk for, vi trenger at kroppen har en slags alarm som varsler om når vi er i fare. Men noen ganger kan "alarmen" slå seg på når det ikke er behov for det, og det kan bli vanskelig og slitsomt. Det er ikke alltid så lett å vite helt hva som gjør at en slik redsel kan komme, men vi vet at redsel kan ledsages av negative tanker og bekymringer.

Det som kan være til hjelp, er å finne mer ut av hvilke tanker som kommer i ulike situasjoner. Hvis man finner mer ut av de negative tankene, kan man jobbe med å utfordre dem. Hvis man plages mye i hverdagen, er det lurt å oppsøke hjelp og snakke med noen. Start gjerne med å snakke litt med helsesøster om dette. 

Prøv også å tenke gjennom hva som kjennetegner de gangene du sover godt og nok. Prøv å leve et regelmessig liv med tanke på når du spiser måltider og når du legger deg og står opp. Det kan hjelpe deg å få gode søvnvaner. Se også tips i vedlagte artikkel.

Håper du flest netter med god og nok søvn fremover. Lykke til.

 

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Søvn er viktig!

Trøtt jente (colourbox.com)

Mye trøtt og sliten? Irritabel og ukonsentrert også kanskje? Du er ikke alene om det. Som regel skyldes det rett og slett for lite søvn. Husk å skru av alle skjermer en time før du legger deg.

Les mer

Panikkangst

Angst

Panikkanfall er noe alle kan oppleve å få. Panikkanfall er ikke farlig, men veldig ubehagelig. Har du litt mer kunnskap om hva som skjer i kroppen ved panikkanfall, kan det være til hjelp om det er du selv eller andre rundt deg som opplever det.

Les mer

Dette kan du snakke med helsesøster om

Helsesøster

Helsesøster kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett. Her kan du lese litt om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Angst
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om angst