Hopp til hovedinnholdet

Martin: Jeg føler meg trygg, når jeg har mobilen med meg overalt. Les innlegg Liten pil høyre

Kommentaren

Følg ung.no på Snapchat
Følg ung.no på Snapchat

Hva burde jeg gjøre på skolen for å unngå panikkanfall?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei, beklager at jeg stiller spørsmål i stedet for å se en av artiklene eller tidligere svarene, men jeg følte jeg trengte et litt pesonlig svar. Så, spørsmålet er hva jeg burde gjøre på skolen for å unngå panikkanfall. Jeg sliter med både sosilal- og panikkangst (tror jeg), og jeg får alltid pannikkanfall i store folkemengder som når mar går inn og ut til friminutt og sånt. Jeg kan få anfall uten spesifikk grunn også. Hver eneste morgen "kutter" jeg på armen for å komme meg gjennom skoledagen. Jeg kutter ikke gjennom huden, jeg bare skraper med en skarp knivspiss, men jeg føler ikke det er nok. Alltid i folkemengder må jeg klype meg i fingeren for å holde meg i ro, og det føles ut som om jeg kommer til å hikste. Jeg har prøvd mye forskjellig for å unngå å måtte selvskade, men det er det eneste som har hjulpet. Jeg har snakket med helsesøster og alt det der, men det hjalp ikke egentlig. Jeg blir ikke mobbet og har egentlig ingen grunn til å ha angst. Tusen takk for svar!

Besvart 12.10.2017 19:38
 

Svar
Hei

Takk til deg som skriver til oss i ung.no.

Det høres strevsomt ut for deg og jeg forstår godt at du spør om hjelp og råd. Jeg synes ikke du skal forsøke å løse dette helt alene, det tror jeg blir en litt for vanskelig oppgave for deg og det virker også som du har funnet noen uheldige løsningsforsøk som selvskading. 

Du skriver at du har snakket med helsesøster og at det ikke hjalp noe særlig. Jeg vil allikevel be deg kontakte helsesøster igjen og be om støttesamtaler over tid. Det er helt ok å si at du fortsatt strever og fortell også at det ikke hjalp noe forrige gang dere snakket sammen. Det er en ærlig sak. Helsesøster kan blant annet lære deg psykologisk førstehjelp og ulike pustemetoder som kan være fine i situasjoner hvor du kjenner på sterk angst. 

Jeg synes også du skal snakke med foreldrene dine om hvor vanskelig du har det nå og be dem (og gjerne med deg til stede) snakke med kontaktlærer om de vanskene du har på skolen. Det er viktig at du føler deg godt og trygg på skolen. Kanskje vil det også være fint for deg å ha et sted du kan gå til dersom det blir ekstra vanskelig for deg. Dette er noe du, foreldrene dine og kontaktlærer kan finne ut av sammen. 

Angst er veldig ubehagelig, men det er så absolutt noe du kan jobbe med og den kan - med litt innsats fra deg sammen med en annen voksen - bli redusert og du kan leve et bedre liv uten å være så plaget som nå. Selvskading er ingen god løsning på problemene dine, noe du helt sikkert vet selv og har kanskje også merket at det ikke gjør det bedre for deg på sikt. 

Jeg har lagt ved flere artikler som jeg tror kan være fint for deg å lese. 

Ta godt vare på deg selv! Jeg ønsker deg alt godt. 

Vennlig hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Angst og panikkangst

Angst

Hva skjer når angsten tar overhånd og hva kan hjelpe?

Les mer

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer

Dette kan du snakke med helsesøster om

Helsesøster

Helsesøster kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Snakk med foreldrene dine om vanskelige ting!

Jente prater med faren sin (colourbox.com)

Er det vanskelig å snakke med foreldrene dine om personlige ting? Åpenhet og tillit vil alltid lønne seg i det lange løp, og husk at foreldre ikke alltid er like håpløse som du tror, og ofte kan hjelpe deg om du trenger det.

Les mer

Selvskading - sett ord på det

Selvskading (colourbox.com)

Det kan være vanskelig å forstå hvorfor noen vil påføre seg selv kutt og sår. Selvskading er et emne som kan være vanskelig å snakke om, men åpenhet er ofte det beste.

Les mer

Sjenert eller sosial angst?

Usikker? (colourbox.com)

Du har sikkert følt deg sjenert noen ganger? De fleste vil kjenne på dette i noen situasjoner i livet, og noen vil merker det mer enn andre. Noen kan oppleve at de er mer sjenert i perioder av livet, for eksempel i ungdomsalderen.

Les mer

Hvordan takle en ubehagelig opplevelse

Jente med lukkede øyne (colourbox.com)

Mange som har opplevd noe vondt får en uro i kroppen i ettertid. Kroppens alarmberedskap fortsetter utover den kritiske situasjonen, og det er vanskelig å roe seg ned igjen. Det er heller ikke uvanlig å kjenne på uro og stress i kroppen uten å ha opplevd noe traumatisk. Her er gode råd.

Av psykolog, dr. philos Atle Dyregrov, Senter for Krisepsykologi

Les mer


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser