Hopp til hovedinnholdet

Hva skal jeg gjøre for å takle å få dårlige karakterer?

Jente 19 år
 

Spørsmål

Jeg fullførte videregående i fjor med 5,31 i snitt, og da jeg ble tilbudt skoleplass på Copenhagen Business School, var jeg kjempeglad! Jeg stortrives i København, på studiet har jeg fått gode venner, studiet i seg selv er veldig interessant, og utad fremstår jeg som glad og vellykket! Til nå har jeg hatt fem eksamener; to hjemmeeksamener, én multiple choice-eksamen og to skriftlige eksamener. De to første hjemmeoppgavene fikk jeg B på, multiple choice-eksamen fikk jeg A på, men de skriftlige eksamenene er jeg sikker på jeg ikke kommer til å gjøre det like godt på. Hvis jeg er heldig, får jeg kanskje C på en ene og muligens B på den andre, men da skal jeg være heldig, og det kan godt være det blir D og C også. Hvordan skal jeg klare å takle dårlige karakterer, uten å krisemaksimere, føle meg som en taper og frykte at jeg aldri noensinne vil få meg en utdanningsrelevant jobb?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 19 år.

Takk for at du kontakter Ung.no.

Så bra at du trives så godt på skolen og får gode resultater. Men jeg forstår at du bekymrer deg for egne reaksjoner om du ikke tidligere har måtte håndtere nederlag i skolesammenheng. Og jeg forstår at du er engstelig for egne reaksjoner om du tenker at du kommer til å krisemaksimere og tenke at du er en taper om du ikke får så høye karakterer som du vanligvis får.

Jeg vil først og fremst anbefale deg å ikke ta sorgene på forskudd. Det er nemlig ikke slik at en er mer forberedt på nederlag og skuffelser om en har "forberedt" seg ved å bekymre seg på forhånd. Reaksjonen kommer uansett og nederlaget kan faktisk føles enda verre om en har brukt mye energi på å forberede seg på at det kommer. Og skulle ting gå bedre enn forventet, er det jo bortkastet energi.

Husk også at tanker er bare tanker og ikke alle tanker er til å stole på. Tanken om at " du er en taper", er det en sannferdig og nyttig tanke for deg? Det er også tankene som påvirker dine følelser. Derfor er nøkkelen til din utfordring å la tanker med slikt innhold passere uten at du gir dem for mye tid og oppmerksomhet. 

Kanskje du skal slappe litt av og ta ting som de kommer? Tillate deg selv å bli både skuffet og lei deg om du ikke blir fornøyd. Det er helt greit og normalt å oppleve at ting ikke alltid går slik en ønsker her i livet. Det viktigste er at du ikke tillater deg selv å bli værende i denne følelsen og opplevelsen alt for lenge. Men løfter deg selv opp igjen.

Finn trøstetanker du kan si til deg selv og be gjerne andre om litt trøst. For hva ville du sagt til noen andre som var i samme situasjon som deg selv? Det kan du allerede gjør nå om du oppdager at du bekymrer deg for det som kanskje kommer til å skje. 

Ellers vil jeg anbefale deg å snakke med noen om dine bekymringer. Ofte vil det føles godt å få andres syn og trøst på det en tenker. Anbefaler deg også å lese artikkelen jeg har lagt ved svaret. Her kan du lese om psykologisk førstehjelp. Det er en god måte å rydde litt tankene når ting oppleves vanskelig. 

Lykke til.

 

Vennlig hilsen Helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser