Hopp til hovedinnholdet

Jeg sliter med panikkangst og fått flere panikk anfall på skolen, hjemme .

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei, jeg sliter med panikkangst og fått flere panikk anfall på skolen, hjemme osv. Jeg føler også at det går utover skolen, for jeg blir så umotivert og vil ikke gjøre noen av leksene min, følge med i timene osv. Og pluss så starter jeg snart på ungdomsskolen, så læren min og forelderene mine forventer jo kjempe mye av meg siden det er det siste halv året. Jeg føler meg stressa og klarer aldri og slappe av og blir skikkelig slem mot folk (selvom jeg ikke vil). Hva skal jeg gjøre hjelp...

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 13 år.

Takk for at du skriver til Ung.no!
Det er veldig fint at du skriver til oss. Det ha panikkangst er slitsomt og vanskelig. Det tapper deg for energi og skaper angst og uro som gjør det vanskelig for deg i hverdagen.
Problemet med panikkangstanfall er ikke selve anfallet, men redselen for at et panikkangstanfall skal komme. Husk at det ikke finnes farlig å være redd og føle angst. Det er fryktelig ubehagelig, skremmende og slitsomt å ha det slik, men det er ikke farlig. 

Dette er nyttig å tenke på når du får sterk angst: Du har en normal reaksjon, men i feil situasjon. Anfallet er ikke farlig. Du kommer ikke til å miste kontrollen, blir verken gal eller syk. Du skal tenke på hva som skjer i kroppen din eller hva som faktisk skjer rundt deg, og ikke hva du frykter skal skje. Du skal la redselen komme og gli over uten å kjempe imot.

Du skal puste jevnt og rolig med magen. Trekk pusten helt ned til under beltestedet og hold inne i 4-5 sekunder før du puster ut igjen. Gjenta dette til du føler deg roligere. Det hjelper også å puste noen ganger inn og ut i en papirpose eller plastpose. Du skal fortsette med det du har holdt på med når anfallet har avtatt.

Ulike former for avslappingstekninkker er også til hjelp for å få mindre uro og angst i kroppen. Du kan skaffe deg en CD med avslapningsprogram. Slike CDer kan skaffes på biblioteket, hos bokhandleren eller bestilles via internett. For eksempel i en nettbokhandel.

Det du også må gjører er å snakke med foreldrene dine om hvordan du har det, slik at du kan få riktig hjelp. Du føler det stresset og har mange tanker om det som skal skje fremover. Det å sette ord på hvordan du føler deg og hva som skjer med deg i hverdagen vil hjelpe deg på veien mot å lære deg å takle vanskelig følelser og situasjoner.

Helsesøster på skolen din er også en du kan snakke med. Der vil du bli møtte med forståelse, og helsesøster har kunnskap og erfaringer du kan ha god nytte av.
Det finnes gode hjelp og få, men det krever at du moter deg opp og snakker om hvordan du har det. 
Det er ikke så lett for andre rundt deg å se eller forstår hvordan du har det. 
Derfor må du selv ta initiativ til å søke hjelp. Jo mer du tar sjansen på å hoppe i det og snakke om det du sliter med, jo lettere blir det etterhvert. Vær tålmodig med både deg selv og hjelperen, så går samtalen greiere når dere øver dere på å snakke sammen.
Er det vanskelig å sette ord på det du føler, kan det være lettere om du skriver et ned og viser til den du ønsker å snakke med.

Håper dette kan hjelpe deg.
Lykke til!

Vennlig hilsen helsesøster.

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Panikkangst

Jente får angst på gata (colourbox.com)

Panikkanfall er noe alle kan oppleve å få. Det er ikke farlig, men veldig ubehagelig. Har du litt mer kunnskap om hva som skjer i kroppen ved panikkanfall, kan det være til hjelp.

Les mer

Slik takler du stress

Tenåring holder ei stor rund klokke foran ansiktet sitt. (www.colourbox.com)

Det kan være veldig belastende for kroppen å være stresset over tid, og derfor er lurt å lære seg teknikker for å mestre stresset.

Les mer

Mye å gjøre? Stressa? Stort press?

Stress (colourbox.com)

Jeg går på håndball, kor, klatring, snowboard og ski. Jeg vil gjøre det bra på skolen, for jeg må ha gode karakterer for det jeg skal inn på etterpå...

Les mer

Snakk med foreldrene dine om vanskelige ting!

Jente prater med faren sin (colourbox.com)

Er det vanskelig å snakke med foreldrene dine om personlige ting? Det er ikke så rart. Jo eldre du blir, jo mer avstand opplever du nok til dem og det er normalt. Men foreldre er ikke like håpløse som du tror.

Les mer

Enkle råd når livet er vanskelig

Gutt ser alvorlig ut (colourbox.com)

Hverdagen går opp og ned for de fleste. Den består av både gode og vonde opplevelser som får deg til å føle deg bra eller mindre bra. Hvis du føler deg nedfor, mislykket, redd, sint eller har andre negative følelser som dominerer over tid, er det viktig å huske på at det er mulig å snu dette.

Les mer

Zelda om selvhjelp

zelda © Lina Neidestam, distr. strandcomics.no

Det er ikke alltid man vil eller det er så alvorlig at man må snakke med noen om vanskelige ting. Vi har mange tips til selvhjelp sm kan være gode å få med seg.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Angst
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om angst