Hopp til hovedinnholdet

Jeg er redd for å dø fordi jeg ikke får i meg nok mat. Hva skal jeg gjøre?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg sliter med. Jeg har liten matlyst og er kvalmen hver kveld. Dette har holdt på i kanskje en måned snart. Jeg ver ikke hva jeg skal gjøre og jeg er redd for å dø fordi jeg ikke skal få i meg nok mat. Først trodde vi problemet var svømming, men så ordnet vi problemet og det fortsatte. Jeg har snakket med så mange som mulig men ingenting hjelper. Jeg får i meg mest mat midt på dagen. Jeg har ikke gått ned i vekt. Jeg prøver å få vekk tanker om døden og sånn, men det er utrolig vanskelig. Håper dere har noen tips eller noe og kan svare så fort som mulig fordi jeg begynner å bli skikkelig redd nå. Mvh jente 13 år

Besvart 06.10.2018 11:47
 

Svar
Hei jente 13 år!

Takk for at du tar kontakt med oss i ung.no når du har det vanskelig. Vi vil gjerne hjelpe!

Det er vanskelig å være redd for å dø eller være alvorlig syk, men her er det mange som kan hjelpe deg. 

1. Fastlege

Du skriver "vi" så det er kanskje foreldrene dine som hjelper deg? Det er viktig at du snakker med foreldrene dine slik at de kan hjelpe deg ta kontakt med fastlege. Det har du kanskje allerede gjort? Men hvis du ikke har gjort det så kan de ta prøver slik at du får utelukket at det ikke er fysisk. Fortell også hvor redd du blir for å dø eller være alvorlig syk. Det er viktig at du ikke står alene med dette!

2. Helseangst

Å ha litt "helseangst" er bra for da passer vi på oss selv. Hvis man derimot bekymrer seg mye over lang tid for å være alvorlig syk eller dør kan det føre til stort ubehag. Det psykiske kan også påvirke apetitt. Når man går er redd kan dette gjøre at apetitten forsvinner. Jeg har lagt ved en artikkel om dette som du kan se på.

Bekymringer starter ofte med negative tanker som kobler seg sammen til lange tankerekker. Disse negative tankene er ofte litt overdrevne og urealistiske. Det kan hjelpe å prøve å finne litt mer ut av disse tankene og sortere litt i dem. Du kan for eksempel spørre deg selv: Hva er det verste som kan skje? Er det sannsynlig At det jeg er redd for vil skje? Du kan også spørre deg om det finnes andre alternative tanker. Hvis du merker deg de negative tankene, kan du trene på å finne mer positive og realistiske tanker. 

Hvis bekymringene tar overhånd, kan du også prøve å spørre deg selv: "Er det til hjelp å bekymre seg?" eller "Er disse tankene nyttige for meg?"

Du kan trene på å roe deg ned selv og få oversikt over situasjonen. dette krever litt innsats, men dette har du nytte av i mange situasjoner resten av livet. Psykologisk førstehjelp og hjelpehånden er et nyttig verktøy når man skal jobbe med dette. Jeg har lagt ved en artikkel du kan se på!

3. Helsesøster og helsestasjon for ungdom

Om du trenger mer hjelp kan du ta kontakt med helsesøster på skolen eller helsestasjon for ungdom. De har god erfaring og mye kompetanse til å hjelpe deg. Både de og fastlege kan hjelpe med henvisning til Psykologisk behandling for barn og unge (BUP) dersom du trenger det. 

Det er mye god hjelp å få der ute. Du skal ikke sitte alene med sånne vanskelige tanker!

Jeg heier på deg og ønsker deg alt godt! 

 

Hilsen psykolog, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Alarmtelefonen 116 111 for barn og unge

Alarmtelefonen 116111

Noen opplever dessverre omsorgssvikt, overgrep og vold hjemme. Er du en av dem eller kjenner du noen som lever under slike forhold? Ring Alarmtelefonen på 116 111 - de vil hjelpe deg. Ring selv om du er i tvil!

Les mer

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Redd for å være syk? - om bekymring for sykdom, helseangst og hypokondri

Nervøs jente (colourbox.com)

Kan jeg ha en alvorlig sykdom? Det er ikke uvanlig å merke slike tanker, men for noen kan tankene ta mye tid og krefter. Sterke og overdrevne bekymringer for sykdom kan føre til det man kaller hypokondri eller helseangst.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Selvhjelp
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om selvhjelp