Hopp til hovedinnholdet

Hvordan trene uten at bulimien tar over og hvordan unngå skade?

Jente 18 år
 

Spørsmål

Hei jeg er en jente med en bulimi diagnose, men har den siste tiden hatt stabil vekt. Siden jeg ikke har trent på veldig lang tid, er kroppen blitt ekstra svak. Fra høsten av begynte jeg å trene veldig mye og jeg har ekstra gym på skolen i år. Det første jeg lurer på er noen gode tips til å regulere trening såpass at det ikke blir sykdommen som tar over. En annen ting jeg lurer på er hvordan jeg kan unngå å få skader. Får veldig vondt i det ene kneet når jeg trener. Takk på forhånd

Besvart 27.10.2018 17:24
 

Svar
Hei Jente, 18 år! 

Takk for at du sender inn dine spørsmål til oss i ung.no!
Det er fint at du klarer å holde vekten stabil og fint at du er motivert til å trene uten at det er sykdommen som krever det. 

Svaret er delt inn i to deler, der første del handler om å unngå at treningen tar overhånd og den andre delen handler om skade. På slutten har vi også tatt med råd videre og viktigheten av at du blir fulgt opp med tanke på spiseforstyrrelsen din. Vi håper at du allerede får oppfølging av spiseforstyrrelsen din, noe som er viktig og anbefalt

1. Kosthold

Vi har snakket med mange ungdommer med spiseforstyrrelse som sliter med at sykdommen lett overtar kontrollen i disse situasjonene, og dermed opplever at trening blir mer tvang enn glede. Ofte blir det vanskelig å regulere mengden trening og faren er at det blir alt for mye og man synker dypere inn i sykdommen. Et lurt tips er å sørge for at man har gode måltidsrutiner og spiser tilstrekkelig til hvert måltid før man begynner med trening igjen. Det innebærer også at man beholder maten og unngår sult. For lite næring og sult vil kunne trigge sykdommen og trening kan derved skape ytterligere forrverring. 


Når man har spiseforstyrrelser er det ofte mange typer mat som oppleves som usunn og farlig. Sykdommen lurer ungdommen til å bli skeptisk og redd for mat som er helt trygg og viktig for kroppen. Som oftest blir det vanskelig for ungdommen som er syk å avgjøre hva som er sunt og usunt, derfor er det viktig at voksne kan hjelpe med å avgjøre dette selv om det kjennes veldig skummelt. Den kroppen du har nå, skal du ta med deg inn i voksenlivet og hele resten av ditt liv, derfor er det viktig at du fokuserer på å få en sterk og frisk kropp. 

Når du trener for mye vil kroppen din brytes ned. Det er derfor viktig med nok hvile. Hvile og riktig mengde næring er helt avgjørende for å bli frisk av en spiseforstyrrelse. 

2.Trene uten at treningen tar over
Det kan også være lurt å øve på å skille mellom egne ønsker og sykdommens ønsker. Når du har blitt frisk fra spiseforstyrrelser kan du begynne å trene igjen. Det som er viktig for deg er å alltid være bevisst på: når trener jeg fordi det gjør meg glad og når trener jeg fordi jeg tenker jeg må på grunn av spiseforstyrrelsen. Dette kan hjelpe deg på sikt til å klare å stoppe å trene når det ikke er den friske delen i deg som vil trene. Forsøk å finne trening som er lystbetont for deg selv. Noe du kan glede deg over og som gjør at du føler deg vel og ikke blir fokusert på å forbrenne kalorier. Noen synes det hjelper å trene sammen med andre for å få litt avledning fra dette og kanskje litt hjelp til å avslutte treningen når det er normalt for friske personer å avslutte. Forsøk gjerne å øve på å kjenne igjen når sykdommen vil forbrenne og treningen blir tvangspreget og avslutt heller, når det oppleves slik. 

Her kan du lese mer om dette:
Hvor mye trening er nok og hvor mye er for mye?

Her er andre artikler som anbefales: 
Tips til å spise riktig
Mat før og etter trening
Kostholdstips
Spiseforstyrrelser

3. Tips for å unngå skader

For å unngå skader når man trener er det vitkig å:
- Få nok og god næring 
- Trene med riktig teknikk 
- Ha nok hvile mellom øktene 

Her kan du lese om hvordan å unngå skade ved løping:
10%-regel for å unngå løpeskader

og her om belastningsstyring for å unngå skader:
belastningsstyring

Inne på skadefri finner du mer. 

Et godt tips når det gjelder kneet ditt er å kontakte enten fastlegen din eller en fysioterpeut som kan sjekke kneet og gi gode tips til trening for kneet ditt.

Her kan du lese mer om dette:
Fysioterapi
Fastlege

Vi anbefaler deg å lese om kosthold og idrett på nettsidene til sunn idrett. Du kan også chatte med dem for å få gode tips til hvordan du kan unngå skader og at treningen tar over. 


Her kan du lese mer om skader ved spiseforstyrrelser:
Skader ved spiseforstyrrelser

4. Råd til oppfølging videre

Det er slitsomt å streve med en spiseforstyrrelse. Det er anbefalt fra helsedirektoratet at en ungdom med spiseforstyrrelse skal få oppfølging. 
Dersom du er usikker på oppfølging og hvordan det fungerer råder jeg deg til å ta kontakt med følgende: 
nettros

Få støtte

Foreldre og venner er ofte en viktig støttespiller til barn og ungdom med spiseforstyrrelser og de er svært viktige for å bli frisk. Ingen kan bli friske fra en spiseforstyrrelse alene. Du trenger alle støttespillerne du har rundt deg. Det kan da hjelpe å snakke med noen om de tankene og følelsene en kjenner på. Å sitte med vanskelige tanker alene kan føre til at tankene blir verre. Det kan derfor hjelpe å snakke med en voksen man har tillit til. Den voksne kan være helsesøster, foreldre eller kanskje en lærer.

Mange ungdommer sliter med selvtillit og føler seg ikke god nok. Det finnes flere gode hjelpeteknikker for å begynne å tenke bedre om seg selv. Se på denne artikkelen så kan du kanskje få noen tips som passer for deg:
Bedre selvfølelse

 
Ønsker deg lykke til og alt godt.

Vennlig hilsen psykiatrisk sykepleier/familieterapeut og fysioterapeuten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Behandling av spiseforstyrrelser hos unge

Jente på baderomsgulvet ved siden av en vekt (colourbox.com)

Barn og ungdom som blir syke av spiseforstyrrelse har gode sjanser for å bli friske om de kommer i behandling. Det er spesielt viktig å komme raskt i behandling.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Spiseforstyrrelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om spiseforstyrrelser