Hopp til hovedinnholdet

Har dere tips mot angstanfall og hvordan jeg kan slutte å stresse?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei, vet egentlig ikke hvor jeg skal starte, men jeg sliter med angst og angstanfall. Hverdagen og når jeg er med familie & venner går alt bra, ingenting jeg stresser over. Men når jeg kommer til situasjoner jeg føler meg ukomfortabel i kan jeg få et angstanfall. Da vi var på toleransereise med klassen var jeg alene uten noen familie. Jeg kom på rom med mine bestevenner og hadde gode lærere rundt meg, men jeg hadde 4 angstanfall som gjorde at jeg gråt og hadde det veldig vondt heldigvis hadde læreren min god erfaring med dette. Jeg skal til England med pappa snart å gruer meg sykt. Jeg vet jeg kommer til å få et angstanfall og det er bare mamma og læreren min som kjenner til dette og vet hvordan de skal trøste meg. Jeg er redd turen kommer til å bli vanskelig siden dette har vært en stor drøm for meg lenge. Har dere noen tips mot angstanfall eller hvordan jeg kan slutte å stresse? Jeg får nesten ikke sove pga dette.

Besvart 28.10.2018 13:03
 

Svar
Hei jente 15 år!

Takk for at du sender dette spørsmålet til ung.no. Dette er det mange som kan kjenne seg igjen i.

Jeg vil starte med å si at panikkanfall er veldig ubehagelig og jeg skjønner godt at du er redd. Men her finnes det mye en kan gjøre selv og mye god hjelp og få.

1. Snakk med foreldre

Det er veldig bra du har gode erfaring med mamma og lærer. Da vet du litt om hva du trenger når anfallene kommer. Det første jeg vil råde deg til er å fortelle pappa om anfallene. Du kan også fortelle hvordan han kan hjelpe deg hvis de kommer. Det gjør at dere begge er mer forberedt og bedre kan håndtere vanskelige situasjoner. Kanskje kan dere snakke sammen om hva du gruer deg til og hva som stresser deg?

2. Hva stresser deg?

Når vi gruer oss og er redd er det lett for at vi begynner unngå det vi synes er vanskelig. Det er viktig å ikke unngå, men heller finne gode verktøy og strategier som kan hjelpe. Litt detektivarbeid kan være nyttig i forkant. Når vi er stresset og redd får de vonde tankene mer plass enn de gode. Det er derfor nyttig å trene på at det gode tankene kan få mer plass. Jeg har lagt ved en artikkel om psykologisk førstehjelp og hjelpehånden. Dette er et nyttig verktøy som du lett kan ta med deg. Dette krever litt tid og innsats, men er en kan bruke det resten av livet.

3. Avspenningsteknikker

Pusteøvelser og avspenningsteknikker er gode verktøy når det blir vanskelig. Dette er godt å trene på i forkant, men også dersom en kjenner at anfallet kommer. Et eksempel på pusteøvelse kan være å trekke pusten dypt, helt ned i magen og telle 5 sekunder før du langsomt slipper pusten ut igjen. Dette kan du gjenta ca 10 ganger. Når du kjenner at det har roet seg kan du bruke avspenninngsteknikkene du har øvd på. Det finnes mange forskjellige øvelser. Noen kan du finne ved å søke på internett eller bøker. Helt i slutten på artikkelen "søvn er viktig" finner du eksempel på en slik avspenningsøvelse. 

4. Søvn- og døgnrytme.

Når man har mange vanskelige tanker kan det ofte gå utover søvn. Det er viktig å jobbe med å få gode søvnrutiner, spise sunt og trene regelmessig. Dette er med på å gjøre at kroppen og hjernen vår håndterer bedre stress. Noen liker å trene hardt, men andre synes en rolig gåtur kan være nok. Litt aktivitet, frisk luft og dagslys er viktig.

5. Snakk med fagpersoner.

Om du gruer deg veldig og synes det blir mye å ta tak i så kan du ta kontakt med helsesøster på skolen eller helsestasjon for ungdom. De har god kompetanse og kan hjelpe deg. Husk at det finnes mye god hjelp og få og dette er ikke noe du skal stå alene med!

Jeg ønsker deg masse lykke til og håper du får en fin tur til London! Jeg heier på deg!

Hilsen psykolog, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Panikkangst

Jente får angst på gata (colourbox.com)

Panikkanfall er noe alle kan oppleve å få. Det er ikke farlig, men veldig ubehagelig. Har du litt mer kunnskap om hva som skjer i kroppen ved panikkanfall, kan det være til hjelp.

Les mer

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Helsesykepleier

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Snakk med foreldrene dine om vanskelige ting!

Jente prater med faren sin (colourbox.com)

Er det vanskelig å snakke med foreldrene dine om personlige ting? Åpenhet og tillit vil alltid lønne seg i det lange løp, og husk at foreldre ikke alltid er like håpløse som du tror, og ofte kan hjelpe deg om du trenger det.

Les mer

Søvn er viktig!

Trøtt jente (colourbox.com)

Mye trøtt og sliten? Irritabel og ukonsentrert også kanskje? Du er ikke alene om det. Som regel skyldes det rett og slett for lite søvn. Husk å skru av alle skjermer en time før du legger deg.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Angst
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om angst